A legmodernebb harci helikopterek már képesek akár komplett páncélos menetoszlopok vagy katonai bázisok megsemmisítésére, sőt akár drónok irányítóközpontjaként is szolgálhatnak. Nem véletlen, hogy egy ilyen forgószárnyast kifejleszteni és üzemeltetni mindig költséges és nehézkes folyamat, így csak a legnagyobb gazdaságok engedhetik meg maguknak, hogy ilyen vállalkozásba kezdjenek. Bemutatunk tízet a világ legjobb harci helikopterei közül anélkül, hogy bármilyen rangsort próbálnánk felállítani köztük ütőképesség szempontjából.
Mi-24
A szovjet Mil helikopterüzem által összeállított Mi-24-es helikopter a legöregebb konstrukció a listán, az első Mi-24-esek az 1970-es évek elején álltak szolgálatba a szovjet légierő kötelékében. A „repülő tankként”, Krokodilként és Hindként is emlegetett gép szinte az összes kisebb-nagyobb konfliktusból kivette a részét a világon, mára már több mint 50 ország rendszeresítette (a volt szovjet blokkon kívül többnyire inkább exportra szánt változatát, a Mi-35-öst). Népszerűségét elsősorban sokoldalúságának köszönheti: felszereltségétől függően képes páncélozott célpontok megsemmisítésére, gyalogság támogatására és akár egy nyolcfős lövészraj szállítására is.
Bár egy körülbelül 50 éves dizájnról van szó és a Hindok gyártása a ’90-es évek elején abbamaradt, a Mi-24-eseket a felhasználó országok folyamatosan korszerűsítik, így ezek bőven lépést tudnak tartani a modernebb forgószárnyasokkal, a Honvédség Mi-24P és Mi-24V típusú gépei épp most esnek át nagyjavításon.
Denel Rooivalk
A Rooivalk egy dél-afrikai harci helikopter, fejlesztését még az apartheid idején kezdte meg a kormány, hiszen a dél-afrikai határháború alatt szükségük volt egy tankvadász légi járműre, az ENSZ nemzetközi szankciói miatt viszont nem jöhetett szóba az import. A fejlesztés aztán politikai és költségvetési akadályok miatt egészen a 2000-es évek elejéig elhúzódott, majd 2011-ben álltak szolgálatba az első Rooivalkok, viszont alig egy tucat készült belőlük.
Bár a Rooivalk alapvetően az idejét múlt Atlas Oryxon és az SA 330 Pumán alapszik, 2016-os korszerűsítése óta könnyedén elfér a legmodernebb harci helikopterek listáján, különösen annak köszönhetően, hogy felszerelhető a helyileg gyártott (egyesek szerint még a Hellfire-nél is hatékonyabb) Mokpa tankelhárító rakétákkal.
AW129 Mangusta / T129 ATAK
Az olasz Augusta (ma AugustaWestland) gyár Mangustája az első nyugat-európai harci helikopter, amit valaha építették, a ’90-es évek elején állt szolgálatba az olasz hadseregnél. Legkorszerűbb változatát a törökök üzemeltetik, a TAI T129 ATAK névre hallgató, helyileg összeszerelt forgószárnyas először 2010 körül emelkedett a levegőbe, ennek nehezebb, korszerűbb változatát 2017 novembere óta fejlesztik. Szakértők szerint harci képességeit tekintve nagyjából egy szinten van a gép egy korszerűbb Apache-csal.
A T129-es egyébként éles bevetésen is szerepelt már a kurdok ellen Afrínban, a hadműveletek során egy ATAK-helikoptert vesztettek a törökök.
AH-1Z Viper
A Bell AH-1Z Viper helikopterét elsősorban az Egyesült Államok tengerészgyalogsága használja, a ’60-as évek óta szolgálatot teljesítő AH-1 Cobra és AH-1W SuperCobra továbbfejlesztett változata. A gép szenzorait, tűzvezérlő rendszerét, fegyverzetét, hajtóművét és repülési elektronikáját is korszerűsítették, rendszeresítését 2010 körül kezdték meg.
Az AH-1-esekkel együtt egyébként a vietnami háború másik legendás helikopterét, az UH-1-es „Huey” többcélú szállítóhelikopter-szériát is korszerűsítették.
Z-10
A Z-10-es a kínai Népi Felszabadító Hadsereg legjobb harci helikoptere, elsősorban páncélos járművek semlegesítésére tervezték, de limitált légelhárító fegyverzettel is felszerelték. Fejlesztésében a Ka-50-es és Ka-52-es harci helikoptereket gyártó, orosz Kamov iparvállalat is részt vett, külcsín tekintetében viszont inkább az Augusta vagy az Eurocopter modelljeire hajaz. A Z-10-est 2016-ban rendszeresítették, Z-10ME típusjellel már egy korszerűbb védelmi- és érzékelő rendszerrel felszerelt változatát is gyártják.
LCH
A HAL Könnyű Harci Helikopterének (LCH) gyártása és rendszeresítése jelenleg is folyik, elsősorban az indiai légierő és hadsereg felhasználására, másodsorban pedig exportra tervezték. India első saját fejlesztésű harci helikopterének pontos paramétereiről még keveset tudni, hiszen első éles fegyverpróbáját idén januárban teljesítette sikeresen, szakértők szerint viszont technológiai képességeit, felszereltségét és fegyverzetét tekintve tudja majd tartani a lépést a korszerű, nyugati forgószárnyasokkal.
Ka-52 Aligátor / Hokum B
Az orosz Kamov Ka-52-ese a Ka-50-es többcélú harci helikopter kétüléses, továbbfejlesztett változata, költségvetési okok miatt viszont csak korlátozott számban gyártották. Elődjénél mozgékonyabb és a személyzet nagyobb védettséget élvez: a gép pilótafülkéje állítólag a 23 milliméteres légvédelmi gépágyúkból leadott tűznek is ellenáll. Az Aligátor Vihr tankelhárító rakétákkal és Igla-V levegő-levegő rakétákkal is fel van szerelve, így egyszerre alkalmas páncélozott, földi célpontok és légi célpontok semlegesítésére is. A Ka-50-es egyébként a világ első katapultüléssel rendelkező helikoptere volt, ezt a dizájnelemet a Ka-52-es is tovább vitte.
Tiger / Tigre
A Tiger az Eurocopter (ma Airbus) harci helikoptere, elsősorban európai nagyhatalmak és Ausztrália használja, a 2000-es évek elején kezdte meg rendszeresítését Franciaország, majd két évre rá Németország is. Eredetileg szovjet harckocsik ellen tervezték, végül a Vasfüggöny leomlása után többcélú helikopterként folytatódott a fejlesztés. A Tiger védettségét elsősorban a lopakodást elősegítő rendszereinek köszönheti, sajátos anyagokból rakták össze, melyeknek köszönhetően az infrás és radaros érzékelő rendszerek nehezebben szúrják ki.
Bár egy kifejezetten korszerű gépről van szó, vélhetően elsősorban magas ára miatt nem szerepelt túl jól a tendereken: tárgyalt a beszerzéséről Dél-Korea, India és Szaúd-Arábia is, végül egyik esetben sem a Tiger mellett döntöttek.
AH-64E Apache
Az amerikai Apache-osztály talán a világ legismertebb harci helikoptere, különféle változatait az Egyesült Államokon kívül még egy tucat másik ország is használja. A ’80-as évek vége óta szolgálatot teljesítő helikoptert az AH-1-es leváltására terveztek, eddig körülbelül 2000 darabot gyártottak belőle és hat korszerűsítési fázison ment át. Legújabb változata, az AH-64E „Apache Guardian” erősebb hajtóművet, hatékonyabb védelmi rendszert és korszerűbb tűzvezérlő rendszert kapott, mint elődei, a személyzet ráadásul drónokat is irányíthat a pilótafülkében ülve.
Szóba került az Apache további korszerűsítése is, F-típusjel alatt, az amerikai katonai vezérkar viszont egyelőre úgy döntött, hogy inkább egy teljesen újfajta, következő generációs forgószárnyas fejlesztését, a Future Vertical Lift programot támogatja.
Mi-28
A Mi-28-as a Mi-24-est is gyártó, orosz Mil-gyár terméke, a ’80-as években indult fejlesztés kezdete és a rendszeresítés között majdnem 30 év telt el. A Mi-24-essel ellentétben a Mi-28-ast elsősorban páncélosok megsemmisítésére tervezték, gyalogság szállítására nem alkalmas. A Mi-28-as egyébként a világ egyik legjobban páncélozott pilótafülkéjével rendelkezik.
Legmodernebb változatának, a Mi-28NM-nek tesztelése a mai napig folyik (többek közt Szíriában, élesben is), az első géppárost viszont idén nyáron már hadrendbe állították.
Források: Military Today (1, 2, 3), Hushkit, Honvédelem.hu, Business Insider, Jane’s 360, The Diplomat, Russian Helicopters, Wikipedia.