HU Language HU
A fordulat tovább várat magára a Waberer’snél
augusztus 7, 2019 0

A Waberer’s ma piaczárás után tette közzé második negyedéves beszámolóját. Tovább romló eredményszámok, kedvezőtlen gazdasági környezet jellemezték a negyedévet, de a menedzsment optimista az idei év második felére vonatkozóan és felkészült a Brexitre.

Gyenge eredmények

2019 második negyedében a bevétel 6%-kal 173 millió euróra csökkent a Brexit március végére kitűzött, a nemzetközi szegmens második negyedéves bevételeit negatívan érintő határnapja miatt csökkentett járműkapacitás és alacsonyabb volumen miatt, s ez túlsúlyba került a regionális kontrakt logisztika 7%-os növekedésével szemben.

A rendszeres EBITDA az előző év azonos időszakához képest 41%-kal alacsonyabb, 12 millió euró volt, mivel az áprilisi volumen-visszaesés a nemzetközi marginokat érintette. Mindeközben a főbb költségtételek – a munkaerő, a tranzitdíjak, és az üzemanyag – a második negyedévben tovább drágultak. Ennek ellenére a közvetett költségek 6%-kal csökkentek éves alapon, a rövidtávú költségtakarékossági intézkedéseknek köszönhetően.

A rendszeres EBIT -5,9 millió euróra csökkent, mivel a flottacsökkentés megkezdett második hullámában további 300 gépjárművet kell visszaadni és ez ideiglenes terhet ró az értékcsökkenésre. A már deaktivált járműveket az értékesítési folyamat véglegesítéséig ideiglenesen értékcsökkenteni kell.

A nettó eredmény -9,1 millió euróra esett vissza.

A fordulat tovább várat magára a Waberer

A nettó tőkeáttétel a rendszeres EBITDA 5,7-szeresére nőtt az IFRS 16 hatásának, az EBITDA alacsonyabb szintjének és a flottacsökkentési program folytatásának ideiglenes hatása eredményeként. A nettó pénzügyi eladósodottság 2018 végéhez képest 328 millió euróra emelkedett, elsősorban az IFRS 16 átvétele miatt.

Kedvezőtlen gazdasági környezet

Nem volt kedvező a gazdasági környezet a cég számára. A Csoport tevékenységének színteréül szolgáló európai gazdaságok teljesítménye 2019 második negyedében továbbra is elmaradt az előző évitől. Az eurozónában 2019 áprilisában és májusában 0,4 illetőleg 0,5 százalékkal csökkent az ipari termelés, a gyártási, elsősorban az autóipari gyártási szektorban bekövetkezett termelésleállítások nyomában. Igaz, Magyarországon nagyrészt pozitívak maradtak a gazdasági feltételek.

Az egész ágazatot súlyosan érintette a március végi Brexit-határnap, amikor az Egyesült Királyságba irányuló fuvarozási szolgáltatások drasztikusan visszaestek, mivel a raktárakat a rendezetlen Brexitre készülve előzetesen már feltöltötték. E keresleti sokk hatására számos ügyfél ideiglenesen leállt, ugyanakkor a riválisok az európai határokon átlépő fuvarkapacitásokat a kontinentális Európára irányították át, ezzel az előző év azonos időszakához képest akár 5-10 százalékkal is lenyomták az áprilisi és májusi árakat. Ez éles ellentétben állt az előző hónapok költségvezérelt díjnövekedésével. Május második felére a fuvarozási piac kezdett helyreállni, és a kontinensen és az Egyesült Királyságban visszaálltak a szokásos kereskedelmi mozgások, az árszintek pedig júniusra fokozatosan normalizálódtak.

Nézzük, hogyan teljesítettek a szegmensek!

Nemzetközi fuvarozási szegmens

A Nemzetközi Fuvarozási Szegmensben tovább folytatódhat az év első negyedében beindított flottacsökkentési program. A második negyedévben elvégzett 300 járműves csökkentést követően a vezetés megkezdte további 300 gépjármű leállítását, melyek a negyedik negyedévben teljesen kikerülnek majd a könyvekből. A Nemzetközi Fuvarozási Szegmens árbevétele 2019 második negyedében 12%-kal 123 millió euróra csökkent az előző év azonos negyedéhez képest. A keresletnek a március végi Brexit-határidő nyomán felmerült visszaesése a volumenre és a fuvarozási díjakra egyaránt kedvezőtlen hatást gyakorolt, a fuvarozás-irányítási informatikai rendszer cseréje a végrehajtási folyamatok zavarai miatt szintén negatívan befolyásolta az eredményt. Az üzemanyagárak 5%-kal, a tranzitköltségek 9%-kal, és a járművezetői bérszint 14%-kal emelkedett fajlagosan. Mindezek eredőjeként a rendszeres EBITDA 61%-kal 5,1 millió euróra csökkent.

Regionális Kontrakt Logisztika

A Regionális Kontrakt Logisztika szegmens árbevétele éves összehasonlításban 7%-kal 36 millió euróra bővült 2019 második negyedében. Az árbevétel növekedését a nem teljes rakományok és a raktározási szolgáltatások erőteljes kereslete vezérelte, ehhez járultak a folyamatban lévő árképzési erőfeszítések pozitív hatásai. A rendszeres EBITDA 2019 második negyedében 4 százalékkal 5,1 millió euróra csökkent, mivel az alvállalkoztatott munkaerőnek fizetett magasabb bér és az egyes ügyfeleknek fizetett egyszeri kompenzáció hátrányosan hatott a közvetett költségekre.

Egyéb szegmens

2018 azonos időszakához képest az Egyéb szegmens árbevétele 23%-kal 17 millió euróra nőtt a második negyedévben, ahogy a biztosítótársaság külső felekkel folytatott tevékenysége tovább bővült a KGFB (Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás) szegmensben. Az árbevétel masszív növekedése ellenére az EBITDA csupán 1%-kal tudott bővülni.

A fordulat tovább várat magára a Waberer

A fordulat tovább várat magára a Waberer

A Waberer’s felkészült a Brexitre

Az október 31-én esedékes második Brexit-dátumra is készül a társaság. A megállapodás nélküli Brexit esetére már rendelkezésre áll a szükséges dokumentációs, szervezeti és a folyamatokat illető háttér. A vállalat állítása szerint felkészülten várja az eseményeket, bár bizonytalanságok továbbra is lehetnek.

A menedzsment optimista a második félévre tekintettel

A vezetés véleménye szerint:

  • Az átalakítási program tovább zajlik. A Csoport nemzetközi tevékenységeinek kereskedelmi, tervezési és operatív területeinek átalakítását célzó új kezdeményezései már elkezdtek eredményeket hozni, és a nyereségességre gyakorolt pozitív hatások az év hátralévő részében fokozatosan növekszenek.
  • Az értékesítési, általános és adminisztratív költségek megtakarítása már látható a számadatokon, és várhatóan javulást eredményeznek az év második felében.
  • A magasabb nettó adósságrátától függetlenül a Csoport pénzügyi helyzete továbbra is stabil, a nominális nettóadósságállomány csökkenése várhatóan tovább folytatódik az év hátralévő részében, mivel a flottacsökkentési program teljes hatása meg fog jelenni a mérlegben.

A Waberer’s árfolyama

Az idén feleződő Waberer’s árfolyama június közepén érte el mélypontját, és a lélektani 1000 forintos szint megfogta az esést. Az 1300 forintos ellenállás áttörése esetén lehet fantázia technikailag a papírban.

A fordulat tovább várat magára a Waberer

Címlapkép: Akos Stiller/Bloomberg via Getty Images