A Waberer’s ma piaczárás után tette közzé második negyedéves beszámolóját. Tovább romló eredményszámok, kedvezőtlen gazdasági környezet jellemezték a negyedévet, de a menedzsment optimista az idei év második felére vonatkozóan és felkészült a Brexitre.
Gyenge eredmények
2019 második negyedében a bevétel 6%-kal 173 millió euróra csökkent a Brexit március végére kitűzött, a nemzetközi szegmens második negyedéves bevételeit negatívan érintő határnapja miatt csökkentett járműkapacitás és alacsonyabb volumen miatt, s ez túlsúlyba került a regionális kontrakt logisztika 7%-os növekedésével szemben.
A rendszeres EBITDA az előző év azonos időszakához képest 41%-kal alacsonyabb, 12 millió euró volt, mivel az áprilisi volumen-visszaesés a nemzetközi marginokat érintette. Mindeközben a főbb költségtételek – a munkaerő, a tranzitdíjak, és az üzemanyag – a második negyedévben tovább drágultak. Ennek ellenére a közvetett költségek 6%-kal csökkentek éves alapon, a rövidtávú költségtakarékossági intézkedéseknek köszönhetően.
A rendszeres EBIT -5,9 millió euróra csökkent, mivel a flottacsökkentés megkezdett második hullámában további 300 gépjárművet kell visszaadni és ez ideiglenes terhet ró az értékcsökkenésre. A már deaktivált járműveket az értékesítési folyamat véglegesítéséig ideiglenesen értékcsökkenteni kell.
A nettó eredmény -9,1 millió euróra esett vissza.
A nettó tőkeáttétel a rendszeres EBITDA 5,7-szeresére nőtt az IFRS 16 hatásának, az EBITDA alacsonyabb szintjének és a flottacsökkentési program folytatásának ideiglenes hatása eredményeként. A nettó pénzügyi eladósodottság 2018 végéhez képest 328 millió euróra emelkedett, elsősorban az IFRS 16 átvétele miatt.
Kedvezőtlen gazdasági környezet
Nem volt kedvező a gazdasági környezet a cég számára. A Csoport tevékenységének színteréül szolgáló európai gazdaságok teljesítménye 2019 második negyedében továbbra is elmaradt az előző évitől. Az eurozónában 2019 áprilisában és májusában 0,4 illetőleg 0,5 százalékkal csökkent az ipari termelés, a gyártási, elsősorban az autóipari gyártási szektorban bekövetkezett termelésleállítások nyomában. Igaz, Magyarországon nagyrészt pozitívak maradtak a gazdasági feltételek.
Az egész ágazatot súlyosan érintette a március végi Brexit-határnap, amikor az Egyesült Királyságba irányuló fuvarozási szolgáltatások drasztikusan visszaestek, mivel a raktárakat a rendezetlen Brexitre készülve előzetesen már feltöltötték. E keresleti sokk hatására számos ügyfél ideiglenesen leállt, ugyanakkor a riválisok az európai határokon átlépő fuvarkapacitásokat a kontinentális Európára irányították át, ezzel az előző év azonos időszakához képest akár 5-10 százalékkal is lenyomták az áprilisi és májusi árakat. Ez éles ellentétben állt az előző hónapok költségvezérelt díjnövekedésével. Május második felére a fuvarozási piac kezdett helyreállni, és a kontinensen és az Egyesült Királyságban visszaálltak a szokásos kereskedelmi mozgások, az árszintek pedig júniusra fokozatosan normalizálódtak.
Nézzük, hogyan teljesítettek a szegmensek!
A Nemzetközi Fuvarozási Szegmensben tovább folytatódhat az év első negyedében beindított flottacsökkentési program. A második negyedévben elvégzett 300 járműves csökkentést követően a vezetés megkezdte további 300 gépjármű leállítását, melyek a negyedik negyedévben teljesen kikerülnek majd a könyvekből. A Nemzetközi Fuvarozási Szegmens árbevétele 2019 második negyedében 12%-kal 123 millió euróra csökkent az előző év azonos negyedéhez képest. A keresletnek a március végi Brexit-határidő nyomán felmerült visszaesése a volumenre és a fuvarozási díjakra egyaránt kedvezőtlen hatást gyakorolt, a fuvarozás-irányítási informatikai rendszer cseréje a végrehajtási folyamatok zavarai miatt szintén negatívan befolyásolta az eredményt. Az üzemanyagárak 5%-kal, a tranzitköltségek 9%-kal, és a járművezetői bérszint 14%-kal emelkedett fajlagosan. Mindezek eredőjeként a rendszeres EBITDA 61%-kal 5,1 millió euróra csökkent.
A Regionális Kontrakt Logisztika szegmens árbevétele éves összehasonlításban 7%-kal 36 millió euróra bővült 2019 második negyedében. Az árbevétel növekedését a nem teljes rakományok és a raktározási szolgáltatások erőteljes kereslete vezérelte, ehhez járultak a folyamatban lévő árképzési erőfeszítések pozitív hatásai. A rendszeres EBITDA 2019 második negyedében 4 százalékkal 5,1 millió euróra csökkent, mivel az alvállalkoztatott munkaerőnek fizetett magasabb bér és az egyes ügyfeleknek fizetett egyszeri kompenzáció hátrányosan hatott a közvetett költségekre.
2018 azonos időszakához képest az Egyéb szegmens árbevétele 23%-kal 17 millió euróra nőtt a második negyedévben, ahogy a biztosítótársaság külső felekkel folytatott tevékenysége tovább bővült a KGFB (Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás) szegmensben. Az árbevétel masszív növekedése ellenére az EBITDA csupán 1%-kal tudott bővülni.
A Waberer’s felkészült a Brexitre
Az október 31-én esedékes második Brexit-dátumra is készül a társaság. A megállapodás nélküli Brexit esetére már rendelkezésre áll a szükséges dokumentációs, szervezeti és a folyamatokat illető háttér. A vállalat állítása szerint felkészülten várja az eseményeket, bár bizonytalanságok továbbra is lehetnek.
A menedzsment optimista a második félévre tekintettel
A vezetés véleménye szerint:
- Az átalakítási program tovább zajlik. A Csoport nemzetközi tevékenységeinek kereskedelmi, tervezési és operatív területeinek átalakítását célzó új kezdeményezései már elkezdtek eredményeket hozni, és a nyereségességre gyakorolt pozitív hatások az év hátralévő részében fokozatosan növekszenek.
- Az értékesítési, általános és adminisztratív költségek megtakarítása már látható a számadatokon, és várhatóan javulást eredményeznek az év második felében.
- A magasabb nettó adósságrátától függetlenül a Csoport pénzügyi helyzete továbbra is stabil, a nominális nettóadósságállomány csökkenése várhatóan tovább folytatódik az év hátralévő részében, mivel a flottacsökkentési program teljes hatása meg fog jelenni a mérlegben.
A Waberer’s árfolyama
Az idén feleződő Waberer’s árfolyama június közepén érte el mélypontját, és a lélektani 1000 forintos szint megfogta az esést. Az 1300 forintos ellenállás áttörése esetén lehet fantázia technikailag a papírban.
Címlapkép: Akos Stiller/Bloomberg via Getty Images