HU Language HU
Van egy hely a világon, ahol csöppet sem unalmasak a bankok
augusztus 11, 2019 0

Sokkal stabilabb lett a világ bankszektora az elmúlt években, mint amilyen volt mondjuk a kétezres évek elején. Cserébe viszont rendkívül unalmas látni a 8-10%-os sávból soha ki nem törő tőkearányos megtérülést, amit a hitelintézetek globális szinten nyújtanak. Van egy kontinens azonban, ahol izgalmas növekedés van kibontakozóban a szemünk láttára: ez Latin-Amerika, a következő évek nagy banki reménysége.

A világ legyorsabban növekvő bankszektora

Biztonságosabbá, de a tulajdonosok számára kevésbé vonzóvá vált a világ bankrendszere az elmúlt 10 évben. A tavalyi évet átlagosan 9,0%-os tőkearányos megtérüléssel (ROE) zárták a bankok, ezzel már hat éve nem sikerül kitörnie a szektornak a 8-10%-os sávból – írtuk 2018 novemberében a McKinsey tanulmányára hivatkozva. A globális tanácsadócég most egy újabb tanulmányban járt utána a sorból igencsak kilógó, a világon a legnagyobb ütemben növekvő latin-amerikai bankrendszer titkának.

Van egy hely a világon, ahol csöppet sem unalmasak a bankok

2012 és 2017 között a (céltartalék levonása előtti) bevételek évi átlagban 12%-kal növekedtek a latin-amerikai bankoknál, és elérték a 418 milliárd dollárt (konstans 2017-es árfolyamokkal számoltak). Ez 6 százalékponttal magasabb a globális átlagos növekedésnél és magasabb minden más régiónál. Több tényező is hozzájárul ehhez a növekedési ütemhez:

  • Latin-Amerika nagyon alacsony banki penetrációval rendelkezik, számos régiós országban a 15 év feletti lakosság mindössze 30-50%-a rendelkezik bankszámlával, szemben a legtöbb észak-amerikai és európai ország 90% fölötti mutatójával és Kína közel 80%-os penetrációjával.
  • Latin-Amerika népessége fiatal és gyorsan növekszik, hozzájárulva a bankszektor növekedéséhez.


A tanácsadócég szerint a következő öt évben 10% körüli növekedés várható Latin-Amerika bankjainak bevételeiben, és el fogják így érni a 675 milliárd dolláros szintet.

Van egy hely a világon, ahol csöppet sem unalmasak a bankok

A retail banki üzletág a növekedés motorja a kontinensen, 12,6%-os átlagos éves bevétel-növekedésével 2 százalékponttal múlja felül a wholesale tevékenységet. Ezen belül is a fogyasztási hitelezés megy nagyon, ez a legfejlettebb banki szolgáltatásnak tekinthető a régióban, és a (céltartalék levonása utáni) bankbevételek több mint egyharmadát hozza. A relatív növekedés szempontjából viszont a mikrovállalkozói hitelezés, a betéti szolgáltatások és a retail fizetési szolgáltatások bővülnek a leginkább. A McKinsey szerint a retail üzletág 10,2%-kal, a wholesale 9,8%-kal nőhet 2022-ig éves átlagban, a retail növekedés nagy részét a fogyasztási hitelezés és a jelzáloghitelezés hozhatja, de minden banki termék jól teljesíthet.

Van egy hely a világon, ahol csöppet sem unalmasak a bankok

Latin-Amerika nemcsak a leggyorsabban növekvő, de a legnagyobb nyereséggel működő bankszektorral is rendelkezik. 2017-ben az átlagos tőkearányos megtérülés 14% volt a régióban, szemben a fejlett piacok tőkeköltséget sem fedező 4-6%-os ROE-jével. Ha felbontjuk a számot, az látható, hogy

  • az eszközarányos kamatmarzs 4,9% volt, ami 1,8 százalékponttal magasabb a hozzá legközelebb álló régió hasonló adatánál,
  • az eszközarányos díjmarzs 1,3%,
  • ugyanakkor a működési költségek 3,9%-on álltak, ami 1,5 százalékponttal magasabb a legközelebb álló régió adatánál,
  • és magas a kockázati költség is, ez eszközarányosan 1,1 százalékponttal rontotta a tőkearányos megtérülést.

A fentiek alapján a magyarra is emlékeztet minket a latin-amerikai bankszektor: a gyenge költséghatékonyságot magas bevételi marzzsal egyensúlyozza.

Megvizsgálták az egyes országok piacvezető (az átlagos piaci eszközérték több mint háromszorosára rúgó eszközállománnyal rendelkező) bankjait is, és az találták, hogy átlagos tőkearányos megtérülésük 15,2%-on állt. Utánuk a „csak” nagybankok, majd a középbankok következtek, 13,6%-os, illetve 13,1%-os átlaggal. A profittermelés forrása méret szerint eltér:

  • a piacvezető bankok elsősorban a költséghatékony működésen keresnek,
  • a nagy- és középbankok pedig elsősorban a bevételi marzsra támaszkodnak, és jóval kevesebb a kockázati költségük, mint a piacvezető, illetve a kisbankoknak,
  • a kisbankok eközben a legkevésbé profitábilisak, átlagos ROE-juk mindössze 3,9% kis tőkeátétteli mutató, rossz költséghatékonyság és gyenge eszközminőség mellett.

Mi a titok?

Mindenféle méretű bank számára példa értékű lehet a vezető latin-amerikai bankok szofisztikált árazási gyakorlata, egyes bankok glanurális adatelemzéssel támogatják meg ezt. A legtöbb nyertes bank nagyon termelékeny értékesítéssel rendelkezik, és akár évi 1200-1500 termék eladást mutat fel ügyfélkapcsolati menedzserenként. Ez sokszor kíválósági programok támogatják náluk. Fejlett a nyertes latin-amerikai bankok kockázatkezelési gyakorlata, ügyfélszegmentációt alkalmaznak, emellett termékek, szolgáltatások, ügyfélkapcsolati modellek, értékesítési modellek és csatornák szerint kidolgozott értékajánlattal rendelkeznek.

A legnagyobb bankok számára a töretlen hatékonysági fókusz, az átlagnál hangsúlyosabb digitális marketing és sales, valamint az agilis gyakorlat területén lehet tanulságos a latin-amerikai bankok gyakorlata. A kisebbek a niche piacokra való fókuszálás és a hatékony (gyakran harmadik feles) értékesítési modellek területén tanulhatnak latin-amerikai társaiktól.

Bár a latin-amerikai bankok nagy része már hasznosítja a világ legjobb banki gyakorlatainak egy részét, sokat tanulhatnak még. A McKinsey tanulmánya olyan területeket említ, mint az új díjbevétel-generáló megoldások megtalálása (a hagyományos banki bevételek csökkenésének kompenzálására), az IT-architektúra és -infrastruktúra, valamint szervezet következő generációjának alkalmazása, a digitális transzformáció teljeskörű megvalósítása, a változás kultúrájának kreatív ösztönzése, illetve a kiberbiztonság erősítése a Latin-Amerikában gyakori banki kibertámadások kivédésére.