Még mindig sok a fekete füstöt okádó BKV busz – Megszólaltak az érintettek
augusztus 14, 2019 0

Egyre gyakoribb látvány Budapest útjain, hogy a BKV buszainak kipufogójából induláskor sűrű, fekete füst tör elő. A jelenségnek a Népszava járt utána, megkérdezve a közlekedési társaságot a lehetséges okokról.

A közlekedési társaság járműveinek kipufogójából a szokottnál is többször tör elő sűrű, sötét füst a nyáron, amivel kapcsolatban egyik magyarázat lehet, hogy a csúcsra járatott klímákat nem bírják az öreg motorok.

Bár a BKV elmondta, hogy egyre kevesebb az idős, alacsonyabb környezetvédelmi besorolású dízelmotorral szerelt jármű, de azt is hozzátette, hogy – bár minden jármű megfelel a műszaki előírásoknak – az alacsonyabb környezetvédelmi besorolású buszokra kevésbé szigorú környezetvédelmi normák vonatkoznak.

Portfolio Ingatlan Adatbázis
GREENSIDE LAKÓPARK 1. ÜTEM

GREENSIDE LAKÓPARK 1. ÜTEM

1135 Budapest, Szegedi út 53
83 db lakás
35 – 89 m2 alapterület
Átadás:
2020 Q2
28.2 – 57.6 M Ft
Ajánlatot kérek


Gólián Zsolt, a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint egyre kevesebb az erősen füstölő autóbusz a cég flottájában, de azért még mindig túl sok ilyen jármű fut ki nap mint nap az utakra. Ráadásul – tette hozzá – a nyáron megszokottnál is többször, erősebben füstölhetnek ezek a buszok. Ennek Gólián Zsolt szerint az az oka, hogy egyes típusok, elsősorban az alacsony padlós, csuklós Volvók motorja viszonylag kicsi és gyenge, nehezen bírja a nagy melegben maximális teljesítménnyel működő klímát. Emiatt pedig a sofőrök csak nagyobb gázadással tudják mozgásba hozni a járművet, ami erősebb füsttel jár. A szakszervezeti vezető szerint a füstölésnek más magyarázata is lehet: kánikula idején, a légkondicionáló folyamatos használata miatt állítanak az adagolón, hogy nagyobb teljesítményt sajtoljanak ki a motorból – ez viszont azzal jár, hogy a busz jobban füstöl.

Az elmúlt napok kánikulájában azonban a Közlekedő Tömeg Egyesület azt állapította meg, hogy több mint 300 buszon nem működik a klíma, emiatt hőség idején 40 fok is lehet az utastérben. Úgy tűnik tehát, hogy két lehetőség van: vagy nem működik a klíma vagy ha igen, akkor erősen füstöl a busz. (A vállalat egyébként a klímákkal kapcsolatban azt közölte a HVG-vel, hogy a autóbuszok 87 százaléka, a trolibuszok 27 százaléka, míg a villamosok 15 százaléka rendelkezik légkondicionáló berendezéssel. Az M2-es és az M4-es vonalakon pedig csak klimatizált járművek közlekednek.)

Portfolio Ingatlan Adatbázis
BudaPart

BudaPart

1117 Budapest, Kopaszi-gát 5
817 db lakás
29 – 124 m2 alapterület
Átadás:
2019 Q3-tól
0 – 0 M Ft
Ajánlatot kérek


A helyzet kapcsán a Levegő Munkacsoport elnöke, Lukács András azt mondta: 2015 óta több mint 500 lakossági bejelentést kaptak olyan buszokról, jobbára öreg Volvókról, amelyek fekete, kormos füstöt eregetnek. Egy bejelentő arról tett említést, hogy bizonyos Volvo buszoknál „teljesen általános” a „kormolás”. A Levegő Munkacsoport a bejelentésekről és saját tapasztalatairól rendszeresen tájékoztatta a BKK-t, ahol igyekeznek javítani a buszokat, azonban újra meg újra megjelennek az utakon a füstölő járművek. Ez viszont nemcsak látványra borzasztó, hanem súlyosan egészségkárosító is. A megoldást a járműflotta fiatalítása jelentené, azonban ezt gátolja, hogy a cég jobbára azokat a buszokat veszi meg, amelyeket a nyugat-európai városok közlekedési cégeinél 7-8 éves korukban váltanak ki újakkal.