HU Language HU
Milyen egy ideális iroda? És mennyiért juthatunk hozzá?
augusztus 18, 2019 0

Bár leggyakrabban az építőipar kapcsán kerül szóba a munkaerőhiány, az emberi munka értéke a többi szektorban is egyre jobban felértékelődik. A cégek éppen ezért már nemcsak a munkabérekkel, hanem az irodai környezettel is igyekeznek a munkavállalóikat megtartani. Megnéztük, hogy milyen költségekkel jár a cégek számára egy irodai munkahely fenntartása a különböző alpiacokon.

A BRF legújabb felmérése szerint az elmúlt 3 hónapban átadott négy irodaépülettel együtt 3 654 180 négyzetméterre nőtt a budapesti modern irodaállomány. Az üresedési ráta rekord alacsony 6,3%-ra süllyedt, ami 0,8 százalékpontos negyedéves csökkenésnek felel meg. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a modern irodák iránti kereslet hogyan alakította a bérleti díjakat, amihez a Portfolio irodapiaci adatbázisában szereplő kínálatot vettük alapul.

Milyen egy ideális iroda? És mennyiért juthatunk hozzá?

A fővárost járva saját szemmel is meggyőződhetünk, mennyi helyen épülnek irodaházak, azonban a sok építkezés ellenére az elmúlt két negyedévben viszonylag csekély mértékben bővült az új kínálat. A csőben lévő fejlesztések azonban arra engednek következtetni, hogy a következőévekben jelentős mértékben növekedhet a fővárosi állomány.

Első a minőség

A fejlett országokban az épületek teszik ki a teljes energiafogyasztás közel 40 százalékát, ezért az irodák esetében is egyre jobban felértékelődik a környezettudatos megoldások alkalmazása. Ennek igazolására olyan minősítési rendszerek jöttek létre, mint például a BREEAM vagy a LEED.

Portfolio Ingatlan Adatbázis
Advance Tower

Advance Tower

1134 Budapest, Váci út 41-43.
Kiadó terület: 2461m2
Átadás:
2019
Bérleti díj: 15 – 16.5 EUR
Ajánlatot kérek


A Building Research Establishment Environmental Assesment Method vagyis a BREEAM minősítést 1990 óta több mint 2,25 millió épület kapta meg, 77 különböző országban. Az Egyesült Királyságban kidolgozott rendszerben a minősítés során értékelik az épület funkcionális dizájnját, a szerkezetét és fenntartható működést. Az elérhető osztályzatok során a „pass”, „good”, „very good”, „excellent” és „outsanding” minősítések valamelyikét lehet elérni.

Az 1998-ban az Egyesült Államokban létrehozott LEED (Leadership in Energy and Environ¬mental Design) rendszer előnye, hogy a világ bármelyik országában alkalmazható, előzetes akkreditáció nélkül. Másik különbség emellett, hogy a LEED minősítés bármilyen épülettípusra bármilyen területen álló bármilyen állapotú épületre alkalmazható.

Portfolio Ingatlan Adatbázis
Liberty irodaház

Liberty irodaház

1097 Budapest, Könyves Kálmán körút 34.
Kiadó terület: 40728m2
Átadás:
2021
Bérleti díj: 14 – 16 EUR
Ajánlatot kérek


A két rendszer között meglehetősen nagy az átfedés, de a célja mindkettőnek az, hogy minél környezetbarátabb épületek szülessenek. A minimális eltérés ellenére tehát az az épület, ami az egyik minősítés alapján „kiváló” kategóriába kerülne, feltételezhetően a másikban is hasonló eredményt kapna. Van lehetőség a kettős minősítésre is, Magyarországon azonban a magas költségvonzat miatt ezt ritkán veszik igénybe.

Az emberi tényező

A WELLBEING vagy jóllét, az egészségmegőrzésre is jelentős hangsúlyt fektet, melynek során az irodai környezet kialakítása is elsősorban ezt a célt szolgálja. Az emberközpontú munkahelyen például a közösségi terek éppen olyan fontosak, mint maga a munkaállomás és annak tartozékai. Az ilyen irodák kialakításában gyakran orvosok, pszichológusok véleményei is szerepet játszanak, melynek célja, hogy a környezet a legjobb hatással legyen a munkavállalóra. Ennek következtében nő a hatékonyság és csökken a fluktuáció, ami a cég számára is kézzelfogható eredményeket jelent.

Portfolio Ingatlan Adatbázis
Balance Hall

Balance Hall

1139 Budapest, Váci út 99.
Kiadó terület: 6530m2
Átadás:
2019
Bérleti díj: 14.5 – 16 EUR
Ajánlatot kérek

Mennyiért bérelhetünk irodát?

Az elmúlt évek során Budapesten általánosságban emelkedtek az irodabérleti díjak. A Portfolio irodapiaci adatbázisában szereplő irodákra az egyes alpiacokon az alábbi bérleti díjak jellemzők.

Milyen egy ideális iroda? És mennyiért juthatunk hozzá?

A CBD alpiaca az ábrára nem került fel, de azt lehet mondani, hogy továbbra is a belvárosban a legdrágábbak az irodák, aminek oka elsősorban a jó elhelyezkedés. Ezt leszámítva Buda központ, Dél-Buda és a Váci út a legdrágábbak, ahol 14-15 euró körül alakul az átlagos irodabérleti díj, az „A+” kategóriás, legújabb irodaépületek esetében azonban ennél magasabb számokról beszélhetünk.

Mit jelent ez egy munkavállalóra nézve?

Ha azt feltételezzük, hogy egy modern irodaházban egy főre 10 négyzetméternyi irodaterület jut, akkor 15 eurós bérleti díjjal és 4 eurós üzemeltetési költséggel számolva egy munkavállaló munkaállomása nagyjából 60 ezer forintba kerül havonta. Bár az elsőre magasnak tűnő összeg egy nemzetközi cég munkabéreihez képest nem annyira jelentős, így a bérlő cégeknek érdemes a minőségi iroda kialakítására helyezni a hangsúlyt annak érdekében, hogy a munkavállalóik körében ezáltal is csökkentsék a fluktuációt, növeljék az elégedettséget, és végső soron növekedjen a munkavégzés hatékonysága.

2019.08.15 16:35 Így áll Budapest a zöld irodák terén

Milyen egy ideális iroda? És mennyiért juthatunk hozzá?

Részletekért kattints ide!