Májusban már egyszer felmerült, most újra előkerült a FiatChrysler és a Renault egyesüléséről szóló hír, olasz lapértesülések alapján ugyanis a tárgyalások nem szakadtak meg a két cég kötött, és nem került le az asztalról az egyesülés.
Az autóipari vállalatok egyre több kihívással szembesülnek, többek között
- egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási szabályoknak kell megfelelniük
- az autóipar egy évszázados történetében példátlan átalakuláson megy keresztül, jönnek az elektromos és hamarosan az önvezető autók, amelyekkel kapcsolatban masszív fejlesztési költségek is jelentkeznek
- az elmúlt években bővült a globális autóértékesítés, a fontosabb autópiacokon egyre több autót értékesítettek, az elmúlt időszakban azonban például az Egyesült Államokban vagy Kínában már esnek az eladások
- az Egyesült Államok és kereskedelmi partnerei közötti feszültségek alaposan átalakítják a gyártási helyszínekben és az értékesítési csatornákban kialakult rendszert.
Ezért nem meglepő, hogy az autóipari vállalatok egymás után jelentik be a különböző együttműködéseket,
- 2017-ben a Toyota és a Mazda kötött megállapodást, amelynek keretében a két vállalat közösen fejleszt és gyárt autókat,
- a BMW és a Daimler idén év elején jelentett be együttműködést a mobilitási szolgáltatásokban
- idén júliusban a Volkswagen és a Ford jelentette be, hogy együttműködnek az elektromos és önvezető autók fejlesztésében,
- a Honda 2,8 milliárd dollárt fektetett a General Motors önvezető autózással foglalkozó cégébe,
- de van már együttműködés a Tesla és a Daimler, valamint a Volvo és a PSA között is.
Most egy újabb együttműködés formálódik, ráadásul itt nem csak néhány termék vagy szolgáltatás közös fejlesztéséről van szó, hanem két autógyártó egyesüléséről. Újra felmerült ugyanis, hogy egyesülne a Renault és a FiatChrysler.
A téma nem új, hiszen idén májusban már körbement a világsajtón, hogy előrehaladott tárgyalásokat folytat a két autógyártó, akkor még arról szóltak a hírek, hogy a létrehozandó szövetségben a FiatChrysler és a Renault mellett a Nissan és a Mitsubishi is. A cégek egyesülését (vagy a cégek közötti tárgyalások befejezését) azonban azóta sem jelentették be, de olasz lapértesülések alapján a Renault és a FiatChrysler közötti tárgyalások azóta is folyamatosan zajlanak.
Ma nagyot emelkedett a Renault és a FiatChrysler árfolyama, elsősorban azért, mert olasz lapok újra a két cég egyesüléséről cikkeznek: az Il Sole 24 Ore részletes cikkben ír arról, hogy továbbra sem került le a napirendről a Renault és az FCA egyesülése, a tárgyalások nem szakadtak meg a két cég között. A lap nem hivatkozik különböző forrásokra, többek között azzal érvelnek, hogy a két vállalat piaci értéke még mindig nagyjából azon a szinten áll, ahol májusban, amikor körbementek a hírek a két cég esetleges egyesüléséről, ez pedig azt jelenti, hogy a piaci szereplők is a tranzakcióra számítanak. A Renault árfolyama közel 5, az FCA árfolyama pedig 4 százalékot emelkedett ma, magával húzva a teljes európai autószektort.
Az olasz lap szerint az ügy kifejezetten komplex, hiszen a francia állam még mindig 15 százalékos tulajdonosa a Renault-nak, amely egy szövetség tagja, aminek része a Nissan is, ráadásul a Renault és a Nissan kereszttulajdonolja egymást, így egy olyan megoldást kellene találni, amely a sok szereplő közül mindegyik érdekeinek megfelel.
Az egyesüléssel egy hatalmas kolosszus jönne létre, amely gyakorlatilag minden piaci szegmensben jelen lenne modelljeivel, a kis Renault Twingótól a luxusszegmensben a Maseratiig, vagy a hatalmas pickupokat és SUV-kat is kínáló Jeep és RAM márkákig. A két cég egyesülésének egyébként geográfiai szempontból lenne értelme, hiszen az FCA profitjának nagy része Észak-Amerikából, a Renault-é pedig Európából származik, így jól kiegészíthetnék egymást.
Tavaly egyébként a Renault-Nissan.Mitsubishi szövetség a világ 3. legnagyobb autógyártója volt, 10,36 millió eladott járművel, csak kicsit lemaradva a Toyotától (10,52 millió jármű) és a Volkswagentől (10,83 millió jármű). A FiatChrysler tavaly 4,8 millió autót adott el, ha a Renault és az FCA egyesülésével a Nissan és a Mitsubishi továbbra is a nagy szövetség tagja maradna, akkor messze a legnagyobb globális autógyártó jönne létre.
John Elkann, a FiatChrysler elnöke egyébként a múlt héten megerősítette, hogy a FiatChrysler továbbra is nyitott iparági együttműködésekre, akár egyesülne is más autógyártókkal, de alapvetően arra készül, hogy továbbra is egyedül áll helyt a versenyben.