Ha nem készülünk fel a mesterséges intelligencia integrálására, a rendszerek könnyen dehumanizálódhatnak, és az embert helyettesíteni fogja a gép – hangzott el a Portfolio HR Revolution 2019 konferenciáján.
A május 23-án megrendezett Portfolio HR Revolution 2019 konferencián Sági György, a Bondweaver Hálózatelemző Kft. alapító-ügyvezetője előadásában felhívta a figyelmet, hogy a 21. század gazdaságában már nem a fizikai, hanem a mentális erő, a psziché a legnagyobb termelő erő, a fizikai termelésre ott vannak a gépek. A mentális produktum többszörözésére pedig a mesterséges intelligencia hivatott: napjainkban tulajdonképpen ugyanaz zajlik, mint a gépek forradalmakor.
A mesterséges intelligencia része a mindennapjainknak, éppen ezért ma már vállalati szinten is olyan hálózatokban érdemes gondolkodni, amelyben az ember és a gép egymáshoz jól kapcsolódik. Az emberi hálózatok, az emberek közötti kapcsolat több millió év alatt alakult ki (hiszen már az állatvilágból hozzuk a mintáinkat), erre az újfajta kapcsolódásra felkészülni azonban jobb esetben néhány évtizedünk lesz csak.
A mesterséges intelligencia integrálásának két fontos szabálya van: az egyik, hogy olyan MI-t kell használni, amely kiegészíti az emberi IQ-t, hiszen most még nem képes a kontextust értékelni. A másik, amit a HR-nek is meg kell fogadni, hogy csak olyan rendszert emelhet be, amit képes megmagyarázni, a szakembereknek is ismerni kell a működési elveket, és el is kell tudni azokat magyaráznia – ebben ma még nagyon rosszul állunk.
Dr. Szondy Máté, klinikai szakpszichológus, családterapeuta, mindfulness oktató, a Mindset Pszichológia szakmai közösségének tagja a tudatos jelenlétbe avatta be a közösséget. Az ébren töltött időnk 50 százalékában nem vagyunk jelen – ez nagyban befolyásolhatja a teljesítményünket, kapcsolatainkat. Vagy a jövő vagy a múlt beszippant, és a rágódás, a szorongás tüneteket vált ki. A tudatos jelenlét azonban javíthatja a teljesítményünket és pozitív változásokat képes elindítani. Ez egy speciális figyelmi állapot, amelyben az „itt és most” élményeit szándékosan nyitottan és érdeklődve figyeljük.
Sélei Annamária, az Ital Magyarország Kft.HR- és szervezetfejlesztési igazgatója egy érdekes kutatást ismertetett, melyben az Y és a Z generáció munkaerőpiaci működését, elvárásait vizsgálta. Ebből kiderült, hogy milyen szempontok fontosak a munkavállalóknak: a munkahelyi légkör első helyen végzett mind az Y, mind a Z generáció esetében. De az Y generáció már családalapítás közelében vagy közepében van, így náluk fontos a home office is. Amíg az Y generáció 67 százalékát lehetne meggyőzni pénzzel, hogy ne váltson munkahelyet, addig a fiatalabb Z-knek már csak 50 százalékát.
Arra a kérdésre, hogy hogyan dolgozzunk együtt az Y és Z generációval, a kutatás azt a választ adta, hogy érdemes nyíltan kommunikálni feléjük már az interjú során is, hiszen hamar kiderül az igazság, és a csalódott munkavállaló tovább fog állni.