Még két kereskedelmi tanácsadója, Robert Lighthizer és Peter Navarro sem támogatta azt a váratlan csütörtöki húzását Donald Trump amerikai elnöknek, hogy június 10-től az illegális bevándorlás elleni gyenge fellépésre hivatkozva minden mexikói importtermékre 5%-os vámot vet ki – tudta meg a CNBC. Ráadásul Trump fenyegetése szerint a vám mértékét havonta 5%-ponttal 25%-ig emeli, ha addig nincs kellő mexikói fellépés és ezen a szinten maradnak a vámok mindaddig, amíg nem érzékel kedvező változást a mexikóiak felől. Londoni pénzügyi elemzők szerint az amerikai gazdaságban hirtelen lassulást, Mexikóban recessziót okozhatnak Trump lépései, amelyek hatásait a globális autóipari vállalatok különösen megszenvedhetik.
Mit jelentett be Trump?
Donald Trump amerikai elnök csütörtökön jelentette be, hogy ha a mexikói kormány nem tesz lépéseket az illegális migráció visszaszorítására, az Egyesült Államok június 10-től minden mexikói importtermékre (ami 2018-ban éves szinten mintegy 346 milliárd dollár volt!) 5 százalékos vámot vezet be. Ha a mexikói kormány ezután sem tesz semmit az amerikai-mexikói határon átszökő illegális bevándorlók megállítására, úgy júniustól havonta további 5 százalékponttal nő a mexikói importtermékekre kivetett vám, amíg az októberben el nem éri a 25 százalékot.
Mexikó egyelőre nem közölte, mit tesz abban az esetben, ha Trump elnök folytatja a vámemelést, ugyanis a vámtarifák megállapítása hagyományosan a viszonosság elvén alapul. Andrés Manuel López Obrador mexikói elnök az Egyesült Államokba küldte tárgyalni az ország külügyminiszterét.
Hogy látják a helyzetet a londoni elemzők?
Az egyik tekintélyes londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, az Oxford Economics pénteken kidolgozott előrejelzésében közölte: az általa kifejlesztett számítási módszer – Oxford Economics’ Global Economic Model – azt mutatja, hogy
A ház londoni elemzőinek adatai szerint a Mexikóból Amerikába érkező áruimport értéke tavaly elérte a 350 milliárd dollárt, a Mexikóba irányuló amerikai áruexport 270 milliárd dollár volt.
Ráadásul a kétoldalú kereskedelem erőteljesen integrált, az áruk rendszerint többször is átlépik a határt oda-vissza, különös tekintettel arra, hogy a Mexikóba exportált amerikai termékek 40 százaléka, a Mexikóból importált áruk 75 százaléka további feldolgozást igénylő köztes termék.
Így az amerikai elnök által kilátásba helyezett vámok a határ északi és déli oldalán egyaránt komoly kockázatokkal terhelik az üzleti szektor aktivitását – hangsúlyozzák pénteki helyzetértékelésükben az Oxford Economics londoni közgazdászai.
Az amerikai gazdaság a legutóbbi vámpolitikai fejleményektől függetlenül túljutott a növekedési ciklus fordulópontján. Ezért az amerikai jegybank feladatait ellátó Federal Reserve következő lépése várhatóan egyébként is egy 0,25 százalékpontos kamatcsökkentés lesz 2020 elején, de a Mexikóval szembeni vámintézkedések hatásai növelik annak a valószínűségét, hogy a Fed már az idei év vége előtt végrehajtja ezt a kamatcsökkentést – jósolták az Oxford Economics elemzői.
Az autóipar nagyon megsínyli
Egy másik nagy londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics pénteki helyzetértékelésében a globális autóiparra nehezedő kockázatokat emeli ki.
A ház becslése szerint az amerikai vámintézkedések hatásaként 5 százalékkal is csökkenhet az amerikai piacra irányuló mexikói export, és ez 0,7 százalékos veszteséget okozhat a mexikói hazai össztermék (GDP) éves értékében ahhoz a szinthez képest, amelyet a mexikói gazdaság a vámhatások nélkül elérhetne.
Ez két okból is komoly ütést mérne a globális autóiparra: Mexikó ugyanis egyrészt önmagában hatalmas autópiac, és az amerikai export csökkenésével a mexikói kereslet is gyengülne, másrészt számos nagy autógyár Mexikót használja gyártási központként, éppen azért, hogy onnan az amerikai piacra exportálhasson.
Mindez azt jelenti, hogy az amerikai vámintézkedések jelentős hatást gyakorolhatnak a globális autóipari vállalatok bevételeire – hangsúlyozták a Capital Economics londoni elemzői.
A ház szerint nem meglepő, hogy pénteken zuhantak azoknak az autógyártóknak a részvényárfolyamai, amelyek a leginkább ki vannak téve a Trump által kilátásba helyezett vámok hatásainak, és e papírok gyaníthatóan a jövőben is gyengén teljesítenek, ha az amerikai kormány teljes egészében végrehajtja a vámemelési tervet.
A Capital Economics kimutatása szerint a Fiat-Chrysler csoport globális eladásainak több mint 10 százalékát a Mexikóból Amerikába irányuló autóexport adja, de a GM és a Nissan esetében is 6-8 százalék között van ez az arány.
További autóipari hatások
Az MTI másik összefoglalója szerint az autógyártó cégek már régóta jelentős gyártókapacitással vannak jelen Mexikóban kihasználva a helyi olcsó munkaerőt, a szabadkereskedelmi megállapodásokat, valamint az Egyesült Államok közelségét, amely Kínát követően a legnagyobb felvevőpiac termékeik számára.
A Reuters hírügynökség a Mexikói Autóipari Kamarára hivatkozva összesítette a Mexikóban termelő jelentősebb vállalatok 2018-as gyártási és export adatait. A legnagyobb autógyártó Mexikóban 14 üzemmel az amerikai General Motors, amely éves 834-ezres termeléséből több mint 811 ezret exportál.
A Nissan Motor a legnagyobb japán autógyártó a közép-amerikai államban, Szakértők szerint a Mexikóból Egyesült Államokba irányuló exportja mintegy negyedét teszi ki a cég eladásainak az Egyesült Államokban. A Nissan a Sentra és Versa típusokat gyártja Mexikóban az amerikai piacra.
A Fiat Chrysler olasz-amerikai autógyártó termelése 639 ezer feletti, ebből az export 631 ezer jármű.
A Volkswagen német autógyártó, 435 373 járművet gyárt évente és 377 437-t külpiacokon értékesít.
A Kia Motors, a Ford Motor több mint 200 ezer autót, a Toyota Motor, az Audi, a Mazda és a Honda 100-200 ezer közötti darabot exportál.
Az autóalkatrész-gyártók közül a Denso és az Aisin Seiki japán vállalatok rendelkeznek gyártókapacitásokkal Mexikóban.
Más ágazati hatások
Az elektronikai cégek közül a dél-koreai LG televíziókat és hűtőket gyárt Mexikóban az amerikai piacra. A tévék szinte mindegyikét az Egyesült Államokba exportálják, a hűtőknek viszont csak egyharmadát a vállalat szóvivője szerint.
A repülőgép-alkatrész gyártók közül pedig a francia Safran együttműködésben a General Electric amerikai aviatikai céggel és az amerikai-francia CFM Internationallal az amerikai Boeing 737 típusához szállít hajtóműveket.
A kanadai Bombardier hátsó géptörzseket gyárt Global 7500-as típusú nagy hatósugarú repülőgépeihez Querétaro városában.
Címlapkép forrása: Chip Somodevilla/Getty Images