május 31, 2019 0

Még két kereskedelmi tanácsadója, Robert Lighthizer és Peter Navarro sem támogatta azt a váratlan csütörtöki húzását Donald Trump amerikai elnöknek, hogy június 10-től az illegális bevándorlás elleni gyenge fellépésre hivatkozva minden mexikói importtermékre 5%-os vámot vet ki – tudta meg a CNBC. Ráadásul Trump fenyegetése szerint a vám mértékét havonta 5%-ponttal 25%-ig emeli, ha addig nincs kellő mexikói fellépés és ezen a szinten maradnak a vámok mindaddig, amíg nem érzékel kedvező változást a mexikóiak felől. Londoni pénzügyi elemzők szerint az amerikai gazdaságban hirtelen lassulást, Mexikóban recessziót okozhatnak Trump lépései, amelyek hatásait a globális autóipari vállalatok különösen megszenvedhetik.

Mit jelentett be Trump?

Donald Trump amerikai elnök csütörtökön jelentette be, hogy ha a mexikói kormány nem tesz lépéseket az illegális migráció visszaszorítására, az Egyesült Államok június 10-től minden mexikói importtermékre (ami 2018-ban éves szinten mintegy 346 milliárd dollár volt!) 5 százalékos vámot vezet be. Ha a mexikói kormány ezután sem tesz semmit az amerikai-mexikói határon átszökő illegális bevándorlók megállítására, úgy júniustól havonta további 5 százalékponttal nő a mexikói importtermékekre kivetett vám, amíg az októberben el nem éri a 25 százalékot.

Mexikó egyelőre nem közölte, mit tesz abban az esetben, ha Trump elnök folytatja a vámemelést, ugyanis a vámtarifák megállapítása hagyományosan a viszonosság elvén alapul. Andrés Manuel López Obrador mexikói elnök az Egyesült Államokba küldte tárgyalni az ország külügyminiszterét.

Hogy látják a helyzetet a londoni elemzők?

Az egyik tekintélyes londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, az Oxford Economics pénteken kidolgozott előrejelzésében közölte: az általa kifejlesztett számítási módszer – Oxford Economics’ Global Economic Model – azt mutatja, hogy

ha a mexikói importra alkalmazott amerikai vám valóban eléri a 25 százalékot és tartósan ezen a szinten marad, az amerikai gazdaság növekedése 2020-ban a cég alapeseti előrejelzéséhez képest legalább 0,7 százalékponttal 1 százalékra vagy még alacsonyabb ütemre lassul, a mexikói gazdaság pedig valószínűleg recesszióba kerül.

A ház londoni elemzőinek adatai szerint a Mexikóból Amerikába érkező áruimport értéke tavaly elérte a 350 milliárd dollárt, a Mexikóba irányuló amerikai áruexport 270 milliárd dollár volt.

Ráadásul a kétoldalú kereskedelem erőteljesen integrált, az áruk rendszerint többször is átlépik a határt oda-vissza, különös tekintettel arra, hogy a Mexikóba exportált amerikai termékek 40 százaléka, a Mexikóból importált áruk 75 százaléka további feldolgozást igénylő köztes termék.

Így az amerikai elnök által kilátásba helyezett vámok a határ északi és déli oldalán egyaránt komoly kockázatokkal terhelik az üzleti szektor aktivitását – hangsúlyozzák pénteki helyzetértékelésükben az Oxford Economics londoni közgazdászai.

Az amerikai gazdaság a legutóbbi vámpolitikai fejleményektől függetlenül túljutott a növekedési ciklus fordulópontján. Ezért az amerikai jegybank feladatait ellátó Federal Reserve következő lépése várhatóan egyébként is egy 0,25 százalékpontos kamatcsökkentés lesz 2020 elején, de a Mexikóval szembeni vámintézkedések hatásai növelik annak a valószínűségét, hogy a Fed már az idei év vége előtt végrehajtja ezt a kamatcsökkentést – jósolták az Oxford Economics elemzői.

Az autóipar nagyon megsínyli

Egy másik nagy londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics pénteki helyzetértékelésében a globális autóiparra nehezedő kockázatokat emeli ki.

A ház becslése szerint az amerikai vámintézkedések hatásaként 5 százalékkal is csökkenhet az amerikai piacra irányuló mexikói export, és ez 0,7 százalékos veszteséget okozhat a mexikói hazai össztermék (GDP) éves értékében ahhoz a szinthez képest, amelyet a mexikói gazdaság a vámhatások nélkül elérhetne.

Ez két okból is komoly ütést mérne a globális autóiparra: Mexikó ugyanis egyrészt önmagában hatalmas autópiac, és az amerikai export csökkenésével a mexikói kereslet is gyengülne, másrészt számos nagy autógyár Mexikót használja gyártási központként, éppen azért, hogy onnan az amerikai piacra exportálhasson.

Mindez azt jelenti, hogy az amerikai vámintézkedések jelentős hatást gyakorolhatnak a globális autóipari vállalatok bevételeire – hangsúlyozták a Capital Economics londoni elemzői.

A ház szerint nem meglepő, hogy pénteken zuhantak azoknak az autógyártóknak a részvényárfolyamai, amelyek a leginkább ki vannak téve a Trump által kilátásba helyezett vámok hatásainak, és e papírok gyaníthatóan a jövőben is gyengén teljesítenek, ha az amerikai kormány teljes egészében végrehajtja a vámemelési tervet.

A Capital Economics kimutatása szerint a Fiat-Chrysler csoport globális eladásainak több mint 10 százalékát a Mexikóból Amerikába irányuló autóexport adja, de a GM és a Nissan esetében is 6-8 százalék között van ez az arány.

További autóipari hatások

Az MTI másik összefoglalója szerint az autógyártó cégek már régóta jelentős gyártókapacitással vannak jelen Mexikóban kihasználva a helyi olcsó munkaerőt, a szabadkereskedelmi megállapodásokat, valamint az Egyesült Államok közelségét, amely Kínát követően a legnagyobb felvevőpiac termékeik számára.

A Reuters hírügynökség a Mexikói Autóipari Kamarára hivatkozva összesítette a Mexikóban termelő jelentősebb vállalatok 2018-as gyártási és export adatait. A legnagyobb autógyártó Mexikóban 14 üzemmel az amerikai General Motors, amely éves 834-ezres termeléséből több mint 811 ezret exportál.

A Nissan Motor a legnagyobb japán autógyártó a közép-amerikai államban, Szakértők szerint a Mexikóból Egyesült Államokba irányuló exportja mintegy negyedét teszi ki a cég eladásainak az Egyesült Államokban. A Nissan a Sentra és Versa típusokat gyártja Mexikóban az amerikai piacra.

A Fiat Chrysler olasz-amerikai autógyártó termelése 639 ezer feletti, ebből az export 631 ezer jármű.

A Volkswagen német autógyártó, 435 373 járművet gyárt évente és 377 437-t külpiacokon értékesít.

A Kia Motors, a Ford Motor több mint 200 ezer autót, a Toyota Motor, az Audi, a Mazda és a Honda 100-200 ezer közötti darabot exportál.

Az autóalkatrész-gyártók közül a Denso és az Aisin Seiki japán vállalatok rendelkeznek gyártókapacitásokkal Mexikóban.

Az amerikai statisztikai hivatal szerint összesen 93,3 milliárd dollár értékben járművek és alkatrészek tették ki az Egyesült Államokba irányuló mexikói export legnagyobb részét 2018-ban.

Más ágazati hatások

Az elektronikai cégek közül a dél-koreai LG televíziókat és hűtőket gyárt Mexikóban az amerikai piacra. A tévék szinte mindegyikét az Egyesült Államokba exportálják, a hűtőknek viszont csak egyharmadát a vállalat szóvivője szerint.

A repülőgép-alkatrész gyártók közül pedig a francia Safran együttműködésben a General Electric amerikai aviatikai céggel és az amerikai-francia CFM Internationallal az amerikai Boeing 737 típusához szállít hajtóműveket.

A kanadai Bombardier hátsó géptörzseket gyárt Global 7500-as típusú nagy hatósugarú repülőgépeihez Querétaro városában.

Címlapkép forrása: Chip Somodevilla/Getty Images