Az utódlás kihívására többféle válasz létezik, a stafétabot például nem csak családon belül adható át. Vannak, akik tudatosan, éveken keresztül készülnek a sikeres cégátadásra, bár konkrét recept senkinél sincs. Hogyan lehet több évtized után zökkenőmentesen kiszállni egy szervezet irányításából? Hogyan lesz pár év alatt egyszemélyes vállalkozásból az alapítótól független menedzsment által irányított tőzsdei részvénytársaság? Utánajártunk annak, hogyan lehet sikeresen véghezvinni ezeket a folyamatokat, és néhány konkrét példát is bemutatunk.
A sikeres cégutódlás nemcsak Magyarországon kulcskérdés, hanem Európa-szerte rengeteg vállalatot érint, ezért nemzetközi szinten számos szakértő és kutatás foglalkozik a témával.
A NAV, az MNB, az OPTEN, és a KHR adatbázisa alapján ezek a cégek adják a versenyszférában foglalkoztatottak több mint nyolc százalékát. Óriási tehát a tét, hiszen a generációváltás kihívása megfelelő utódlástervezés hiányában komoly kockázatokat hordoz magában.
Nincs recept, de vannak tapasztalatok
Fontos leszögezni, hogy bár az utódlás vagy generációváltás a köztudatban még mindig főleg a családon belüli átörökítést jelenti, ennél jóval szélesebb a spektrum. Lehet szó például szervezeten belüli átadásról, külső szakember bevonásáról, menedzsment-bevásárlásról, illetve -kivásárlásról, a cég értékesítéséről vagy tőzsdére lépésről. Bár az utódlás az elmúlt években főleg azért került középpontba Magyarországon, mert az alapítók közül sokan elérték vagy hamarosan elérik a nyugdíjkorhatárt, azonban más esetekben is aktuális lehet a kérdés. Előfordulhat például, hogy a cég növekedése elérte azt a mértéket, aminél a korábbi vezetési és működési mechanizmusok már nem teszik lehetővé a további szintlépést.
A legtöbb gazdasági szereplőnek az az érdeke, hogy a kkv-k sikeresen valósítsák meg a generációváltást, hiszen a kkv-szektor a magyar gazdaságban jelentős szerepet tölt be munkáltatói és termelői szempontból is. A vezetés sikeres átadására persze nincs konkrét, követhető recept.
– mondta a Portfolio-nak Mata Erika, a Budapest Bank vállalati értékesítési vezetője.
A pénzintézet vállalati üzletága több ezer magyar kkv-val működött együtt az elmúlt több mint 30 évben, számos sikersztorit és számos kudarcot láttak már. Mata Erika szerint az elmúlt évtizedekben felépült hazai családi vállalatokban az egyik legnagyobb érték az alapító-tulajdonosok tudása, tapasztalata és kapcsolatrendszere. A sikeres átadáshoz létfontosságú, hogy mindezek beépüljenek a vállalat működésébe, és így a következő generáció magával tudja vinni őket.
– jegyezte meg. Ugyanakkor a Budapest Bank tavalyi felmérése szerint a cégvezetők nagy része csak 60 éves kor felett kezd el foglalkozni az utódlással, és a többség túlzottan optimista a folyamat átfutási idejével kapcsolatban, hiszen alig egy évet szánna rá.
– tette hozzá Mata Erika.
Így érdemes készülni a cégátadásra
Pontos recept tehát nincs arra vonatkozóan, hogyan lehet gördülékenyen átadni a cégvezetést, bizonyos lépésekkel azonban megkönnyíthetik a folyamatot a vezetők.
– mondta a Portfolio-nak Vitkovics Péter, szervezetfejlesztési szakértő, egyetemi oktató és korábban a Megakrán Nyrt. vállalatfejlesztésért felelős igazgatósági tagja.
Véleménye szerint a sikeres cégutódlás legfontosabb tényezője, hogy már a folyamat legelején a cégalapító, első számú vezető fejben tudjon azonosulni a cégutódlási projekttel :
„A cégutódlás, vagyis az irányítás átadása a vállalat természetes fejlődésének része. Nincs olyan, hogy ugyanaz a személy, aki alapítóként kiváló ötleteivel, kreativitásával beindítja, felfuttatja vállalkozását, ugyanolyan jól vezeti azt akkor is, ha már ezer fős, több divízióból álló szervezet lesz a vállalat” – mondta a szakember. Kiemelte, hogy sokan a cégutódlást a családon belüli örökösödési folyamat részének tekintik, pedig egy vállalatot annak kell vezetni, aki arra a legalkalmasabb és nem annak, aki az alapító leszármazottja.
– mondta, hozzátéve, a szervezetépítés akár több évet is igénybe vehet, de ha ezek az alaptényezők megvannak, az utódlást már viszonylag könnyű végigvinni. A cégeknek érdemes külső tanácsadót, mentort, szakértőt bevonni nemcsak a szaktudás, hanem inkább az objektív szemlélet és értékítélet miatt.
A változás nem elkerülhető
Vitkovics Péter hangsúlyozta, vannak már nagyon jó példák itthon a cégátadásra. Példaként említi a Megakrán Nyrt-t. A cég közel 20 évig egyszemélyes Kft.-ként, klasszikus kisvállalkozásként működött, amikor az alapító elhatározta, hogy a fejlődés érdekében szükség van a változásra a szervezettségben is és a vezetésben is. Alig 3 év alatt az egyszemélyes, kézivezérelt vállalkozásból hatékonyan szervezett, az alapítótól független menedzsment által irányított tőzsdei részvénytársaság lett.
Jó példa az IT-szolgáltatásokat nyújtó vállalat, a MagiCom Kft. is. A vállalatot 17 éve irányító alapító-tulajdonosok, Gasparetz András ügyvezető és Kemény Zsolt pénzügyi igazgató 2019. december 31-vel visszavonulnak a mindennapi menedzsmentfeladatoktól.
– magyarázta Gasparetz András, aki megjegyezte, korábban volt már egy sikertelen kísérletük a visszavonulásra.
Külső szakértők bevonásával klasszikus projekttervet készítettek, meghatározva a mérföldköveket: a „B” napot, vagyis azt, amikor néhány évnyi előkészület után tavaly nyáron a dolgozókkal is közölték a döntést és a leköszönés dátumát, ami 2020. január elseje lesz. A kitűzött dátum a „D-D” nap, mert a céget onnantól Kemény Dóra és Csuka Dénes irányítja.
– mesélte Gasparetz András, aki hangsúlyozta, ezért is érdemes bevonni külső szakértőket, akik objektíven fel tudják mérni a helyzetet, és nagyon alaposan végigvesznek minden lehetséges forgatókönyvet.
Arra a kérdésre, hogyan fogadták a cég dolgozói és ügyfelei a cégátadás hírét, Gasparetz azt válaszolta, jól fogadták a bejelentést, hiszen mindenki számára megnyugtató, hogy határozott elképzelés van arról, hogyan működik majd a vállalat 2020-tól. A kommunikáció nagyon fontos eleme volt az, hogy ez a változás nem elkerülhető.
– tette hozzá.
– jegyezte meg azzal kapcsolatban, hogyan képzeli a jövőt.
TÁMOGATOTT TARTALOM
A cikk megjelenését a Budapest Bank támogatta.