Már nem csak az Adidasé a három csík
június 19, 2019 0

Az EU törvényszéke helybenhagyta az Adidas bármely irányban felvihető, három párhuzamos sávból álló védjegyének törlését az Európai Unióban. Korábban az Adidas még azt is megpróbálta elérni, hogy a két párhuzamos sávból álló csíkozást se lehessen európai uniós védjegyként bejegyeztetni.

Az Adidas nem tudta bizonyítani, hogy a három párhuzamos sávból álló védjegy a használata révén az Unió területének egészén megszerezte volna a megkülönböztető képességet (valamely védjegy megkülönböztető képessége azt jelenti, hogy a védjegy alkalmas a védjegybejelentésben szereplő áruk adott vállalkozástól származóként történő beazonosítására, és így ezen áruknak más vállalkozások áruitól való megkülönböztetésére) – áll az EU Törvényszékének indoklásában, amely most kimondta, hogy helybenhagyta a három párhuzamos csíkból álló Adidas-védjegy törlését.

Az ítélet előzménye, hogy 2014-ben az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) az Adidas javára lajstromozta a három csíkból álló európai uniós védjegyet, ruházati cikkek, lábbelik és kalapáruk tekintetében. Védjegybejelentési kérelmében az Adidas úgy írta le a védjegyet, mint három párhuzamos, egymástól egyenlő távolságra lévő, egyenlő szélességű sávból álló védjegyet, amely sávok bármilyen irányban felvihetők a termékre.

2016-ban az EUIPO, a belga Shoe Branding Europe BVBA nevű cég által benyújtott törlési kérelmet követően, törölte ezt a védjegyet, azzal az indokkal, hogy az nem rendelkezett – sem önmagában vett, sem használat révén megszerzett – megkülönböztető képességgel. Az EUIPO szerint e védjegyet nem lett volna szabad lajstromozni, mert az Adidas nem bizonyította, hogy e védjegy a használat révén az Európai Unió egészében megszerezte volna a megkülönböztető képességet.

Mai ítéletében a törvényszék helybenhagyta a törlési határozatot, és elutasította az Adidas által az EUIPO határozata ellen benyújtott keresetet.

A törvényszék szerint a szóban forgó védjegy nem mintavédjegy, amely szabályosan ismétlődő elemek sorozatából állna, hanem egy közönséges ábrás védjegy. A törvényszék ezt követően úgy ítéli meg, hogy az olyan alakokban történő használat, amely a védjegy alapvető jellemzőit – például a színsémát (fehér alapon fekete sávok) – illetően eltér annak lajstromozott alakjától, nem vehető figyelembe. Ennélfogva az EUIPO helyesen zárt ki a vizsgálatból az Adidas által szolgáltatott több bizonyítékot is, amiatt, hogy azok más megjelölésekre – különösen olyan megjelölésekre, amelyeken a színséma fordított volt (fekete alapon fehér sávok) – vonatkoztak.

Már nem csak az Adidasé a három csík

Forrás: Shutterstock

Hozzáteszi, hogy az Adidas nem bizonyította, hogy a szóban forgó védjegyet az Unió területének egészén használták és az a használata révén e terület egészén megszerezte a megkülönböztető képességet. Az Adidas által szolgáltatott bizonyítékok közül ugyanis egyedül azok a bizonyítékok rendelkeztek némi relevanciával, amelyek mindössze öt tagállamra vonatkoztak, és a jelen esetben azok nem voltak kivetíthetők az Unió területének egészére.

A döntés bejelentését követően másfél százalékos mínuszban áll ma az Adidas árfolyama.

Már nem csak az Adidasé a három csík

Az Adidas azt is megpróbálta megakadályozni az elmúlt években, hogy a két párhuzamos sávból álló jelölést európai uniós védjegyként jegyezzék be. Az uniós törvényszék egy tavalyi ítéletében akkor azt mondta ki, hogy a két párhuzamos csíkozást esetlegesen bejelentett védjegyek tisztességtelenül kihasználhatják az Adidas cipőkön elhelyezett, három párhuzamos sávból álló korábbi védjegyének jó hírnevét és ezért tisztességtelenül kihasználná az Adidas védjegyét.