A magyar turizmus teljesítménye 2010 óta évről évre nő, 2018 pedig minden fő mutatószámot tekintve rekordév volt. Az előrejelzések szerint idén is folytatódik a növekedés, az első negyedévben a hazai szállodákban összesen 4,3 millió vendégéjszakát töltöttek el a vendégek. Az egyes szállodai kategóriákat vizsgálva megállapítható, hogy a legnagyobb növekedést a négycsillagos kategóriában érték el a hotelek, de az ötcsillagos kategóriában is 51,2 százalékos volt a szobafoglaltság. A Portfolio annak járt utána, milyen kritériumoknak kell megfelelnie egy luxusszállodának.
A turizmus teljesítménye 2010 óta évről évre rekordokat dönt Magyarországon. A 2018-as év minden idők legjobb turisztikai éve volt: a KSH adatai szerint tavaly a kereskedelmi szálláshelyeken összesen 12,5 millió vendéget regisztráltak, a vendégéjszakák száma 2017-hez képest pedig több mint egymillióval nőtt, így tavaly csaknem elérte a 31 milliót. 2018-ban az összes vendégéjszaka felét, 15,6 milliót, a belföldi vendégek töltötték el hazánkban, 15,3 milliót pedig a külföldi vendégek.
Tavaly a kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíjbevételei mintegy 300 milliárd forintot tettek ki, a vendégéjszakáknál is dinamikusabban nőttek (+8,3% 2017-hez képest). A kereskedelmi szálláshelyek összes szállásdíjbevételének 88,4%-a szállodákban keletkezett.
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének legfrissebb Trend Riportja szerint az ötcsillagos kategóriában idén az első negyedévben a szobafoglaltság 51,2%volt, a bruttó átlag szobaár pedig 41 ezer forint.
De mitől ötcsillag az ötcsillag?
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége szállodai minősítő rendszere az Ausztria, Csehország, Hollandia, Magyarország, Németország, Svájc és Svédország Szállodaszövetségeinek részvételével 2009. decemberében alapított Hotelstars Union által kidolgozott harmonizált követelményrendszert alkalmazza.
De mi is kell ahhoz, hogy egy szálloda megkapja az ötcsillagos minősítést? A Hotelstars Union minősítési rendszer összesen 270 kritériumot vizsgál, melyek közül az ötcsillagos kategóriában 120 betartása kötelező.
Néhány példa a követelmények közül:
- 24 órán keresztül működő recepció, több nyelvet beszélő személyzettel
- Kocsirendező, ajtónálló, londíner
- Concierge szolgáltatás
- étterem
- Minibár, 24 órás szobaszerviz
- A fürdőszobában egyedi kiszerelésű, márkás kozmetikai cikkek
- Internet, PC csatlakozás a vendégszobában
- Szobai széf
- Vasalási, cipőtisztítási szolgáltatás
- Esti ágyazás
- A szolgáltatások anonim tesztelése
– mondta a Portfolio-nak Kovács Krisztina, az egyik legismertebb hazai luxusszálloda, az ötcsillag superior sárvári Spirit Hotel értékesítési és marketing igazgatója. A szálloda nemrég elnyerte a leginnovatívabb spa hotelnek járó díjat, amelyet az Európai Gyógyfürdők Egyesülete (ESPA) ítélt oda.
Ilyen szinten elvárás a luxuslakosztály is. A Spiritben az Elnöki lakosztály gyakorlatilag egy 175 négyzetméteres luxuslakás, saját pezsgőfürdővel, szaunával, amelynek ára két főre, éjszakánként 300 ezer forintnál kezdődik.
– mondta a szakember a Portfolio-nak. Vannak olyan törzsvendégeik, akik például ragaszkodnak ehhez a lakosztályhoz, mint ahogy külföldi uralkodók is megfordulnak itt, de járt már náluk arab herceg is, egész udvartartásával. Kovács Krisztina szerint a diszkréció mellett vonzó lehet a külföldi vendégek számára a spa-részleg: 10 ezer négyzetméteres területen 22 medence működik, köztük vannak gyógyvizes medencék is, amire komplex nagy gyógyászati részleg épül.
– jegyezte meg Kovács Krisztina.
Második nyaralásként is egyre többen választják
A hotelben a csúcsszezon októbertől áprilisig tart, és leginkább párok foglalnak náluk. A nyár tehát forgalom szempontjából nem csúcsidőszak, ugyanakkor a tapasztalatok alapján egyre többen választják a kényelmes itthoni szállodai pihenést akár második nyaralásként is. A Spiritben idén a családokat is megszólítják: a szakértők segítségével összeállított KID’S SPA programok célja, hogy a fiatalabbakat bevezessék a wellness világába, és nagy hangsúlyt helyeznek az egészségre is. A gyerekeknek sokféle izgalmas lehetőséget kínálnak, valamint páros anya-lánya, apa-fia aktivitásokkal és akciós ajánlattal is készülnek a kisgyermekesek számára.
A szállodában egyébként a magyarok aránya 50-55 százalék, a vendégek nagyjából 20 százaléka osztrák, aztán jönnek az oroszok a harmadik helyen 9-10 százalékkal, a cseh vendégek aránya nagyjából 7, míg a német és a szlovákoké 6 százalék. Kovács Krisztina elmondta, kiemelt figyelmet fordítanak a törzsvendégekre, tudják, ki, hogyan issza a kávéját, milyen pezsgőt szeret, ez pedig nagyon fontos, hiszen a vendégek értékelik, hogy felismerik őket a medence parton vagy az étteremben és kérés nélkül is felszolgálják a kedvenc italát.
TÁMOGATOTT TARTALOM
A cikk megjelenését a sárvári Spirit Hotel Thermal Spa***** superior támogatta.