HU Language HU
Palkovics László: a tartósabb megtorpanás egyelőre még várat magára a járműiparban
július 18, 2019 0

Az autóipar közelmúltját Palkovics László innovációs és technológiai miniszter értékelte az Autopro.hu portálnak adott interjújában.

Az interjúban elhangzott legfontosabb megállapítások:

  • A magyar járműipar ezer szálon kötődik a világ járműiparához, ezért éberen kell követnünk a globális folyamatokat. A gazdaság ciklikusságát figyelembe véve 2019 körül kellene elkövetkeznie valamilyen lassulásnak, de a tartósabb megtorpanás egyelőre még várat magára. Egyes jelek valóban arra engednek következtetni, hogy elképzelhető egy gazdasági lehűlés, de lehet, hogy csak technológiai átrendeződés megy végbe világméretekben.
  • Ha lassulásról is van szó, ezt az alkalmat fel lehet használni arra, hogy felgyorsítsuk a küszöbön álló technológiaváltást. Erre a fajta váltásra jó példa a Volkswagené, amely a dízelbotrány okozta visszaesést az alternatív meghajtásba való beruházással ellensúlyozta.
  • A BMW debreceni beruházásával kapcsolatban Palkovics László kiemelte, a magyar kormány a vállalattal létrejött megállapodásban foglaltakat maradéktalanul teljesíti, a vállalásainkat a megfelelő ütemben elvégezve készülnek az autógyár érkezésére.
  • A miniszter megjegyezte, örömteli, hogy nemcsak az eleve itt működő vállalatok indítanak K+F-tevékenységet, mint például az Audi vagy a Bosch, hanem mások is, mint a Jaguar. Bíznak abban, hogy ez egy erőteljes trend kezdete. A kormány feladata ebben az, hogy ehhez a feltételeket biztosítsa. Elsősorban azzal, hogy legyen elegendő számú szakember, mérnökök, informatikusok, matematikusok, közgazdászok
  • A nemrég általunk is bemutatott ZalaZone tesztpályával kapcsolatban Palkovics László kiemelte, több autógyártó és rendszerszolgáltató is használja már tesztelésre. A ZalaZone kétszáz vállalattal áll kapcsolatban, közülük némelyikkel már keretszerződés is létrejött. Ausztriával és Szlovéniával pedig egy többszintű – országok közötti kétoldalú, egyetemek és szakmai szövetségek, üzleti partnerek és útkezelő vállalatok közötti – együttműködési megállapodást írtak alá. Ez azt célozza, hogy a határokon átnyúló közúti infrastruktúrát is lehessen használni autonóm mobilitási kutatásokra.
  • A miniszter várakozásai szerint, akik tartósan használni fogják a próbapályát, azok oda is költöznek mellé. Egy kutatóközpont már épül magánberuházásban. Akik pedig alkalomszerűen, projekt-alapon veszik igénybe a szolgáltatásokat, azok számára ott áll a pálya melletti kutatóközpont.
  • Palkovics László megjegyezte, ahol ipari szempontból sok tennivalónk van, az Dél-Zala, Somogy, Baranya, és a Duna túloldalán a Szegedig húzódó vonal által meghatározott területek. Beszédes, hogy a Balatontól délre a Pécsi Tudományegyetem a legnagyobb munkáltató, ezért azon dolgoznak, hogy ez a kép változzon. Eközben egyre több iparvállalat mozogna dél felé, hiszen a közlekedés, az elegendő munkaerő és magas szakképesítés például Pécs és Szeged térségében rendelkezésre áll. Az sem utolsó szempont, hogy ezek a városok országhatárokhoz közeliek.
  • Az autóiparban az év elején lezajlott sztrájkokkal kapcsolatban kiemelte, a kormány a minimálbér- és a bérminimum-emeléssel, a szociális hozzájárulás csökkentésével is hozzájárult a béremelkedéshez. A folyamat természetes velejárója az, hogy erőteljesebben jelent meg a dolgozói érdekképviselet az év elején. A fontos szempont mindebben, hogy hogyan is áll a magyar termelékenység és bérszint mondjuk a németéhez képest. Mert amíg a kettő között jelentős különbségek vannak, addig ez a befektetőknek jó üzlet. Úgy is mondhatjuk, eddig nem volt nyomás a szereplőkön. Viszont a hatékonyság növelésének szempontjából a béremelkedés a legjobbkor jött, mert ennek a fejlesztése a záloga a hosszú távú versenyképességünknek. A kkv-k esetében egyébként ugyanaz a recept segíthet a hatékonyság növelésében: javítani a munkaszervezésen, változtatni az üzleti hozzáálláson, és nagyobb figyelmet fordítani a képzésekre.