Az utóbbi negyedévek egyik legizgalmasabb gazdasági jelensége, hogy miközben a német gazdasági lendület egyre inkább alábbhagy, a magyar gazdaság továbbra is dinamikusan bővül. Különösen rejtélyes ez az ipari termelés esetében, ahol nem is a belső kereslet hajtja a szektort, hanem az exportkereslet, kiemelten a német gazdaságé. Ráadásul a „decoupling” nem csak a magyar gazdaság esetében figyelhető meg, hanem a régió más országaiban is. A Magyar Nemzeti Bank szakértői a héten megjelent Inflációs jelentésben értékelték a helyzetet.
A régiós országok ipari teljesítménye a tavalyi év második felében lassulást mutatott, összhangban a régiós ipari export legfontosabb felvevőpiacának számító német feldolgozóiparban látott folyamatokkal. Ezt követően azonban a hazai és a régiós ipar kibocsátása is dinamikus növekedésnek indult, miközben a német ipari teljesítménye és a feldolgozóipari megrendelések is jelentős visszaesést mutattak. Mindennek következtében jelentős elnyílást tapasztaltunk a régiós és a
német ipari termelés alakulása között – állapítják meg a jegybank szakértői a friss inflációs jelentésükben.
Miközben a német ipar éves alapon számított növekedése az elmúlt félévben átlagosan 2,2 százalékos csökkenést mutatott, addig a hazai ipar teljesítménye ezen időszak alatt 5,3 százalékkal, a lengyel ipar 5,6 százalékkal, míg a szlovák ipar 6,1 százalékkal növekedett. A gyorsuló ipari teljesítmény a hazai és a régiós országok GDP-növekedésében is nagy szerepet játszott, így a jelenség tartóssága fontos lehet az idei gazdasági növekedés alakulása szempontjából.
A német ipari teljesítmény hátterében egyértelműen a járműgyártás utóbbi időben egyre inkább fokozódó ágazatspecifikus problémái húzódnak meg. Rövid távon a globálisan visszaeső új autó eladások és a kereskedelmi feszültségek, hosszabb távon a szigorodó emissziós elvárások és az új technológiák előretörése okozza a legnagyobb problémákat. Az Audi első negyedéves jelentése alapján a nyugat-európai termelés lassult, a németországi gyárakban az előző év azonos időszakához képest 19 százalékkal kevesebb autót gyártottak 2019 első negyedévében. Ezzel szemben a magyar és szlovák Audi gyár termelése 60 százalékot meghaladó mértékben emelkedett 2019 első három hónapjában.
Klikk a képre!
|
Mindennek következtében a teljes járműexporton belül Németország súlya az elmúlt negyedévek során közel 10 százalékponttal mérséklődött és ezzel párhuzamosan a visegrádi országok és az USA részaránya jelentősen emelkedett – mutatnak rá a szakértők. A hazai járműipari export földrajzi orientációjában bekövetkezett változás több tényezőhöz is köthető. Egyrészt a hazai járműexport Németországba irányuló – elsősorban re-export célú – kivitel dominanciáját,a célpiacokra történő közvetlen export váltotta fel. Másrészt a kereskedelmi feszültségek fokozódása miatt az amerikai gazdaságban erősödött a készletezési aktivitás – egy esetleges további, Európára is kiterjesztett védővám bevezetésének kockázata miatt – ami addicionális keresletet teremtett a járműexport iránt. Mindemellett a hazai Audi gyárban a kifutó modellek (például: Audi TT) gyártásának befejezését és a gyártósorok átállását követően elindult a Q3-as modell gyártása, mely szintén erősítheti a hazai autógyártást és ezen keresztül a járműipari exportot. Ráadásul a Mercedes autóértékesítése az összes meghatározó kategóriában csökkent 2019 első negyedévében, kivéve a Magyarországon is gyártott kompakt kategóriát.
Az európai ipari konjunktúra tartós lassulása esetén a hazai ipar német konjunktúrától történő elválása várhatóan csak átmenetileg tudja élénkíteni a hazai ipari és export folyamatokat. Legfontosabb külkereskedelmi parterünk Németország ipari és feldolgozóipari megrendelései 4-6 százalékos visszaesést mutatnak az idei év eddigi részében, ami a hazai ipar alapfolyamatait is visszavetheti. A rövid távon tapasztalt, addicionális keresleti impulzus kifutásával főbb felvevőpiacaink konjunkturális folyamatainak tartós lassulása a hazai ipari folyamatokra is negatív hatást gyakorolhatnak, ami a jelenlegi élénk dinamika lassulását vetíti előre.