A közterhek radikális átalakítására készül a kormány – tudta meg a HVG. A lap birtokába került pénzügyminisztériumi előterjesztés az autóvásárláshoz, – behozatalhoz és a cégautókhoz kötődő adózási szabályokat módosítaná annak érdekében, hogy olcsóbb és könnyebb legyen autót vásárolni. A javaslat környezetvédelmi megfontolások alapján is újraszabná az adózást.
A javaslat, amely „Az állampolgárokat sújtó, a gépjárművek tulajdonjogának megszerzésével és fenntartásával kapcsolatos terhek radikális csökkentéséről” címet viseli több ponton is jelentősen belenyúl az autókkal összefüggő közterhek rendszerébe. A hvg.hu értékelése szerint a javaslat meglehetősen részletesen kidolgozott és több érintett intézmény, valamint maga a Miniszterelnökség is támogatja. A csomag főbb elemei:
- megszűnne az eredetiségvizsgálat díja,
- és többféle illeték, díj (forgalmi engedély, törzskönyv, rendszámtábla, regisztrációs matrica),
- kevesebb hivatali intéznivaló lenne a vásárlás során,
- egyszerűbb lesz kocsit behozni,
- egyszerűsödnek az öröklés szabályai,
- környezetvédelmi szempontok alapján alakítanák át a regisztrációs adót (bevezetnék az EURO6-os kategóriát),
- a legfiatalabb autók esetében a felére csökkenne, a nagy többségnél enyhén mérséklődne a gépjárműadó,
- a cégautóadó átalakulna, több esetben emelkedne.
Az átalakítás fő vesztese a dízelautó lesz: az elavult változatok behozatalát a regisztrációs adó átalakításával fékezné a Pénzügyminisztérium. A hvg.hu úgy fogalmaz, hogy a célt „az importáláshoz kötődő terhek adekvát módosításával, valamint a dízel fogyasztási költségben meglévő előnyének hosszabb távú csökkentésével érnék el.” (Utóbbival kapcsolatban akár a dízel üzemanyag adóterheinek emelésére is lehetne spekulálni, de ennél több nem derül ki.) Jó hír az elektromos és hibrid meghajtású autót vásárolni szándékozóknak, hogy ezeket a gépjárműveket továbbra sem terhelné regisztrációs adó, cégautóadó, gépjárműadó és vagyonszerzési illeték.
Az adómérséklések a javaslat szerint 19 milliárd forintos tehercsökkentést jelentenek az autósoknak, ám a szigorító lépések ezt költségvetési szempontból teljesen ellensúlyozzák. Az idősebb cégautók, illetve az öreg importautók közterhei ugyanis emelkednének. Ugyanakkor a „javaslatcsomag egyetlen már magyarországi forgalomba lévő személygépkocsi esetében sem emeli a közterheket, vagyis a gépjárműadó nem emelkedik senkinek” – idézi a tervezetet a hvg.hu. Az autóhoz jutás költsége átlagosan 30 ezer forinttal, külföldről behozott autó esetében 51 ezer forinttal lesz kisebb.