A 2016-2023 közötti időszakban mintegy 3200 milliárd forintot fordít Magyarország közút építésére, amelyből 1400 milliárd forint európai uniós támogatás és összesen mintegy 1000 kilométernyi új közút épül, amelyből idén még mintegy 200 kilométernyit adnak át – jelezte Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára egy szerdai háttérbeszélgetésen.
7 nagyvárost kötnek be még a gyorsforgalmi úthálózatba
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a nagymértékű közútfejlesztési programot a magyar gazdaság jó teljesítménye lehetővé teszi, és ezzel hozzájárul a gazdaság fejlődéséhez és az életminőség javulásához. Emlékeztetett arra, hogy a kormány stratégiai célja az útprogram megvalósításával, hogy bekösse a megyeszékhelyeket, a nagyobb városokat, forgalmasabb ipari parkokat, gazdasági térségeket a hazai gyorsúthálózatba, az autópályák, autóutak elérjék az országhatárt, valamint Magyarország bármely pontjáról 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos útszakasz.
Mosóczi László kiemelte, a következő években magas szintű közúti kapcsolatot kap Békéscsaba, Eger, Kaposvár, Salgótarján, Sopron, Szolnok, Zalaegerszeg.
2019.04.24 14:58 Gigantikus útfejlesztési programot jelentettek be: közel fele EU-pénzből jön
Új fejlesztések is bekerültek a programba
A kormány közúti beruházásokkal nyitja meg Magyarországot és felzárkózó térségeit a lehetséges beruházók, munkahelyeket teremtő vállalkozások, a helyi gazdaságot élénkítő, a családok életlehetőségeit, életminőségét javító fejlesztések előtt – mondta.
Az útprogramba újonnan bekerült projektek közé sorolta az államtitkár a balesetveszélyes csomópontok átépítését, továbbá a 37-es főút Gesztely-Szerencs közötti szakaszának négysávossá tételét. Emellett elkerülő szakaszt építenek Sajószentpéter-Berente térségében, valamint Veszprém déli részén. Előkészítik a Zalaegerszeg-Körmend közötti szakasz megépítését, a Pusztaszabolcs elkerülő utat és a Körmend-Szombathely-Zanat közötti szakasz hiányzó elemeit.
Mit és hol adnak még át?
Még az idén átadnak mintegy 200 kilométer gyorsforgalmi és főutat. Például a Tiszakürt-Kondoros közötti szakaszt, az M4-esen az Üllő és Cegléd közötti szakaszt. Salgótarján megközelítését segíti majd a 21-es főút négysávossá bővítése Nógrád megyében. Elkészül még az idén az M2 gyorsforgalmi út Budapest-Vác közötti szakasza, Kaposvár bekötése érdekében négy sávra bővül a 67-es főút Kaposfüred és Látrány között. Befejezik az M70 autóút autópályává fejlesztését, amivel teljes értékű gyorsforgalmi összeköttetés valósul meg Budapest és Ljubljana, illetve az Adriai-tenger között. Jövőre további 225 kilométer gyorsforgalmi és főút készül el – sorolta az államtitkár.
Fenntartásra is sok pénzt adnak
Mosóczi László hangsúlyozta, a kormány kiemelt feladatának tartja a közlekedési hálózatok folyamatos bővítése mellett a meglévő elemek karbantartását, 2016 és 2020 között összesen 400 milliárd forint költségvetési forrást biztosít a közútkezelő számára az üzemeltetési és fenntartási feladatok színvonalas ellátáshoz.
Az államtitkár kitért arra, hogy a Magyar Falu Programban az idén és jövőre 50-50 milliárd forint áll rendelkezésre a vidéki bekötő- és összekötőutak korszerűsítésére, 2019-ben a programban 430 kilométernyi útszakasz újul meg.
Címlapkép forrása: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba