Az OTP várakozásánál jelentősen gyengébb eredményeket publikált a társaság, és mind éves, mind negyedéves alapon számottevően csökkent a profitabilitás. Egyedül az árbevétel tudott nőni a negyedévben éves összehasonlításban.
A bevételen kívül csalódást keltő számok a Rábától
Az árbevétel az OTP várakozásával összhangban alakult, sőt a negyedévben éves alapon 6,7%-kal növekedett.
A két számjegyű növekedéssel bíró bérköltség és az energia árak jelentős költségoldali nyomása, valamint az értékesítési portfolió kedvezőtlen irányú változása miatt a bruttó fedezeti szint 1,7 százalékpontos csökkenés mellett 19,4 százalékos szintet ért el.
Valamennyi üzletág nyereséges operációval volt jellemezhető. Az üzletágak közül kiemelkedik a jelentős értékesítési volumen növekedést realizáló Jármű üzletág, mely egyedüli divízióként növelni tudta üzemi eredményét a negyedévben éves alapon. Azonban az EBITDA is így jelentősen, 23,6%-kal alulmúlta az OTP várakozását, és 18%-kal csökkent éves alapon.
Az üzemi eredmény a várt majdnem fele lett, míg a teljes átfogó jövedelem 54,7%-kal csökkent éves alapon. A pénzügyi veszteség viszont jelentősen csökkent éves alapon, alakulását alapvetően a realizált árfolyam veszteség és a kamatterhelés befolyásolta.
Az egy részvényre jutó saját tőke elérte az 1.594 Ft/részvény értéket. A nettó hitelállomány szintje 2019 I. félévében az előző év azonos időszakához képest 4,4 milliárd forint növekedést mutatott, mellyel 8,9 milliárd forintot ért el.
Segítettek a devizaárfolyamok
Az árfolyam környezetet illetően mind a társaság devizaforgalmában kisebb részarányt képviselő dollár esetében, mind a jelentős deviza súllyal rendelkező euró esetében növekedés volt tapasztalható 2019 I. félévében: a dollár átlagárfolyam 9,3 százalékkal, az euró árfolyam 2,1 százalékkal növekedett az egy évvel korábbi szintekhez képest.
Összességében a csoport szintű árbevétel a 2019 második negyedéves időszakban 6,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet.
Piaci környezet
2019 I. félévében a releváns értékesítési piacok eltérő képet mutattak a piaci aktivitást illetően. Míg az európai és amerikai tehergépjármű piac jelentős növekedéssel jellemezhető, addig a mezőgazdasági szegmens, illetve az orosz busz és tehergépjármű piac esetében a kereslet csökkenése volt megfigyelhető.
Megugró költségek
A gyártási költségeket illetően az évek óta tartó bérnyomás további gyorsulása és a kétszámjegyű növekedéssel jellemezhető energia árszínvonal helyezett jelentős nyomást az operációra, valamint a pénzügyi eredményességre. A második negyedévben 7,6 százalékkal magasabb energia árakkal szembesült a társaság éves alapon. Jó hír, hogy a tárgyidőszakban az acélárak minimális mértékben, 2,5 százalékkal mérséklődtek az egy évvel korábbi szintekhez képest.
Mindezek következtében az adózott eredmény 110 millió forint lett a tavalyi 243 millió forinttal szemben.
A jármű üzletág tarolt egyedül
Az értékesítés tekintetében 2019 II. negyedévében a legnagyobb export kitettséggel rendelkező futómű üzletág 11,7 százalékkal kevesebb forgalmat realizált az egy évvel korábbinál, ezzel szemben az Alkatrész és a Jármű üzletág jelentősen növelte árbevételét, a forgalombővülés 17,3 és 48,7 százalék volt.
A futómű üzletág egyedül Amerikában tudta növelni bevételét, ezenkívül minden régióban csökkenést szenvedett el. A legjelentősebbet a FÁK országokban, a negyedévben 82%-kal hanyatlott itt az árbevétel éves alapon. Ennek köszönhetően az operatív profit jóformán nullázódott.
A járműalkatrész divízió árbevétele a 2019 második negyedévében a bázis időszakhoz mérten mind az export, mind a belföldi értékesítésnek köszönhetően 17,3 százalékos növekedéssel, 4,6 milliárd forintot ért el. Az üzemi eredmény 185 millió forintot ért el a negyedévben, mely 14,4%-os csökkenésnek felel meg éves alapon.
A jármű üzletág remekül teljesített, az árbevétele a negyedévben 2,7 milliárd forintot ért el, ezzel 48%-kal meghaladva a 2018 második negyedéves értéket. Az üzemi eredmény pedig megtízszereződött, 93 millió forintot ért el.
A Társaság 2019 májusában felvásárolta a Diagonal Valor Kft-t, a megszerzett eszközök és átvállalt kötelezettségek valós értékelése még nem fejeződött be, ezért a felvásárolt társaság nem került bevonásra a konszolidálásba.
A menedzsment kommentárja
– hangsúlyozta Pintér István, a Rába Járműipari Holding Nyrt. elnök-vezérigazgatója.
Lecsorgó árfolyam
A Rába 2014 óta lényegében 1100 és 1400 forint között sávozik. 2018 elején volt egy kitörési kísérlet, mely behalt, azóta pedig lassan csorog lefele az árfolyam a sáv aljára. A vártnál kedvezőtlenebb gyorsjelentés hatására tesztelésre kerülhet az 1100 forintnál található támasz, mely várhatóan megfogja az árfolyamot.
Címlapkép: Rába