HU Language HU
június 10, 2019 0

Jövőre a kormány minden eddiginél magasabb összegben számít a népegészségügyi termékadóra – szúrta ki a Portfolio a 2020-as költségvetés részletező sorai között. A 35%-os NETA-bevétel növekedését látva sokan adóemelésre gondolnának, azonban a Pénzügyminisztérium lapunknak küldött tájékoztatásából kiderül, ezúttal nem erről van szó.

Jön a Portfolio egészségügyi konferenciája! Részletek itt:

Az a bizonyos 77 milliárd forint

Ahogyan arra a Portfolio is felhívta a figyelmet, jövőre több olyan intézkedés is várható, ami adókönnyítést jelent a családoknak, vállalatoknak, kisvállalatoknak. Egy másik cikkünkben pedig arról számoltunk be, hogy mely bevételek tekintetében számol a kormány kimagasló növekedéssel. Ide tartozott a társasági adó, a kata, a kiva, az áfa, a biztosítási adó és a turizmusfejlesztési hozzájárulás. A költségvetés 278. oldalán található részletes táblázat alapján

ide tartozik a népegészségügyi termékadó is. 2020-ban ugyanis a kormány várakozása szerint minden korábbinál magasabb összeg folyhat be a büdzsébe ezen a soron, 77,6 milliárd forint. Ez az idei 57,2 milliárd forintos előirányzatot 35,6%-kal haladja meg.

Ez lenne a csodafegyver a magyar egészségügy minden gondjára?

A fenti ábrából kiindulva, és ha beérkezik 2019-ben és 2020-ban is a tervezett összeg, akkor a népegészségügyi termékadó az eddigi kilenc éve alatt összesen 325 milliárd forintos bevételt hozott az államkasszának, ami szemmel már nagyon is jól látható összeg.

A magyarázat

Egy ilyen látványos bevételnövekedés után sokan automatikusan arra gondolnának, hogy a kormány újabb adóemelésre (vagy az adónem hatályának kiterjesztésére) készül ezen a területen a 2019. januári emelés után. Ez azért nem lenne meglepő, mert az egy hónappal ezelőtt Brüsszelnek elküldött konvergenciaprogramban a tervek között ez a mondat szerepelt:

Az egészségre káros termékek fogyasztását terhelő adók emelése.

Konkrétumokat nem említett akkor a konvergenciaprogram, de itt nyilván a népegészségügyi termékadó kiterjesztésére lehet gondolni.

Semmilyen népegészségügyi termékadó-változásra azonban nem tesz utalást a kormány sem a költségvetésről szóló törvényjavaslatban, sem a 2020-as adócsomagban.

Ezért megkerestük a Pénzügyminisztériumot a jövő évi NETA-bevételekkel kapcsolatos kérdéseinkkel. A tárca válaszából kiderült, hogy nem adóemelés áll a növekvő bevétel hátterében.

A 2019-től hatályos szigorítás mellett a 2020-as magasabb összegű bevételi elvárást a forgalomnövekedés, illetve az alkoholos italok még 2018-ban történő nagy mennyiségű betárolása indokolja. 2019. január 1-jétől a gyümölcspárlat (például pálinka) és a gyógynövényes italok adókötelessé váltak, a forgalmazók ezért még 2018-ban – NETA-mentesen – szerezték be ezeket a termékeket. Ezen túlmenően számolunk a gazdaság fehéredésével, és annak az adóbevételekre gyakorolt pozitív hátasával a NETA-ban is.

Bevált a sarc

A népegészségügyi termékadót 2011-ben vezette be a kormány a bizonyítottan egészségi kockázatot jelentő ételeknél és italoknál, de az adóköteles italok körébe tartozik a gyümölcspárlat, a pálinka és a gyógynövényes italok is a legutóbbi kiterjesztés óta. A NETA 700-800 vállalkozást érint, és az 50 legnagyobb gyártó fizeti be a 90 százalékát.

A Magyar Nemzeti Bank szakértői nemrégiben megjelent szakértői írásunkban összefoglalóan megállapították, hogy

különadó bevezetése után már az első évben kedvezőek voltak a tapasztalatok.

A NETA sikeresen módosította a fogyasztói és gyártói szokásokat, amit a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet (korábban OEFI) 2013-as elemzése is alátámaszt. A felmérés alapján a gyártók 40 százaléka módosított a receptúráján; 30 százalékuk teljesen eltávolította a káros összetevőt és 70 százalékuk csökkentette annak mennyiségét. A NETA köteles termékek forgalma 27 százalékkal csökkent, átlagos áruk pedig 29 százalékkal emelkedett. Ezen belül az édességekre fordított háztartási kiadások esetében is megfigyelhető ez a tendencia. A cukros termékekre költött lakossági kiadások reálértéken már a bevezetés évében csökkentek, ami a következő évben is folytatódott. Ezután azonban a kiadások a háztartási reáljövedelmek dinamikus növekedésével, valamint a háztartások fogyasztásának emelkedésével az édességekre fordított kiadások is bővülni kezdtek. Hasonló trendek voltak megfigyelhetők a fogyasztási mutatókban. A cukros termékek (cukor, gyümölcslevek, szénsavas üdítőitalok) egy főre jutó fogyasztása a NETA kivetését követően visszaesett, de később lassú emelkedésnek indult.

Nem véletlen, hogy több javaslat is van arra vonatkozóan, hogy tovább kell fejleszteni a NETA-t.

Az MNB szakértői a már idézett cikkükben úgy fogalmaztak, hogy a jegybank 2019-ben megjelent Versenyképességi programban tett javaslatokat az adónem továbbfejlesztésére. A javasolt intézkedések egyik leginkább hangsúlyos eleme a hozzáadott cukrot tartalmazó termékek további visszaszorítása. Az üdítőitalok esetében érdemes megfontolni az Egyesült Királyság példáját, ahol a tavaly bevezetett különadó sikeres volt a gyártói receptúrák megváltoztatásában. A hazai NETA módosítható lenne a brit sávos módszerhez hasonlóan, de a két országban tapasztalható eltérő vásárlóerő és árszínvonal figyelembe vételével. Az Egyesült Királyságban az üdítőitalok 100 ml-re vetítve 5 gramm cukortartalomig adómentesek, majd 5 és 8 grammnál emelkedik az adó mértéke (3. táblázat). Magyarországon csak 8 gramm a sávhatár, ezért célszerűnek tartjuk egy újabb alsó sáv bevezetését, ami alacsonyabb cukortartalom alkalmazására ösztönözheti a gyártókat, ahogyan az Egyesült Királyságban már az adónem bevezetését megelőzően történt. Az adóteher sávossá alakítása alkalmazható lenne az előrecsomagolt cukrozott készítmények esetében is – vélik a közgazdászok. Célszerűnek tartanánk továbbá a NETA további kiterjesztését a környezetszennyező módon előállított, és kedvezőtlen hosszú távú egészségügyi hatásokkal járó pálmaolaj (pálmazsír) élelmiszeripari felhasználására – tették hozzá az elemzők.

Emellett Joó Tamás egészségügyi közgazdász egy évvel ezelőtti prezentációjában tett javaslatot arra, hogy a dohánytermékek is kerüljenek a népegészségügyi termékadó hatálya alá. Szerinte a fogyasztási dohány speciális termék (ha a fiatalok körében látott drámai elterjedésére és annak következményére gondolunk), ezért indokolt lehet jövedéki adón felül adóztatni. Később a szakértő a Portfolio-nak adott interjújában részletezte: javaslatunk, hogy az alkoholtermékekhez hasonlóan a dohánytermékek közül a fogyasztási dohány is kerüljön a népegészségügyi termékadó hatálya alá. Ennek elsődleges indoka a fiatalok védelme lenne, mivel ők a dohányipar elsődleges „célpontjai”. A fiatalok körében ugyanis drasztikusan emelkedett a dohányosok aránya az elmúlt években (2014: 25% vs 2017: 39%) és ennek elsődleges oka a kézzel sodort cigaretta térnyerése (a fiatalok 1%-a sodorta korábban, míg 2017-ben már 44% volt ez az arány). A legutóbb bejelentett jövedéki adóemelésekkel közeledik, de még mindig nagyon messze lesz a fogyasztási dohány adótartalma a cigarettához képest.

A szakértő számításai szerint egyébként grammonként 1 forintos termékadó 6 milliárd forintos plusz bevételt eredményezne, míg egy 15 forintos adó 90 milliárd forintot csatornázna pluszban az egészségügybe. Ennek egy részét mindenképpen országos leszoktató és prevenciós programok megvalósítására kellene költeni.

Összességében tehát eddig szépen teljesít a népegészségügyi termékadó, mind bevételi, mind pedig a fogyasztásra és kínálatra gyakorolt hatását tekintve. Ha sikerülne még több NETA-bevételt az egészségügybe csatornázni a kilátásba helyezett módosítások nyomán, akkor az komoly segítséget jelentene a tartósan forráshiánnyal küzdő ágazat számára.

Ez lenne a csodafegyver a magyar egészségügy minden gondjára?

Jön a Portfolio egészségügyi konferenciája! Részletek itt: