Az Európai Unió a 2007-2020-as időszakban mintegy 82 milliárd euró – több mint 26 ezer milliárd forintnyi – finanszírozást nyújt közutakra, a beruházások kedvezményezettjei elsősorban a közép- és kelet-európai tagállamok – közölte az Európai Számvevőszék kedden az európai régiókat összekötő közutakról közzétett előzetes ellenőrzési jelentésében. A minap a 15 éves EU-tagság évfordulójára időzítve az Európai Bizottság adott ki összesítést a régió számára nyújtott EU-forrásokról, illetve a Portfolio is készített összeállításokat az elért gazdasági fejlődésről:
2019.04.30 18:21 Kiszámolták: elképesztően sok EU-pénzt küldött Brüsszel Magyarországnak 15 év alatt
2019.04.14 05:55 Hová jutott Magyarország 15 év EU-tagsággal? – 11 látványos ábra következik
Az unió luxembourgi központú számvevőszéke arra emlékeztetett, hogy az Európai Bizottság az 1990-es években megkezdte a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) kiépítését, amely közúti infrastruktúrát is tartalmaz.
A cél az, hogy 2030-ra elkészüljön a Baltikumot az Atlanti-óceánnal és Skandináviát a Földközi-tengerrel összekötő, mintegy 40 ezer kilométeren húzódó, kilenc törzshálózati folyosó. Ezek a törzshálózat legnagyobb részét lefedő folyosók stratégiai szempontból kiemelten fontosak a szakpolitikai célkitűzések eléréséhez – írták. 2050-re a teljes hálózatnak el kellene készülnie, hogy az unió minden térsége elérhetővé váljon, és összeköttetésbe kerüljön a többi régióval – húzták alá.
A számvevők szerint az unióban továbbra is a közút jelenti a fő szárazföldi közlekedési módot mind a személy-, mind az áruszállítás területén, és ez valószínűleg a közeljövőben sem fog megváltozni. Kiemelték, az útépítés és az utakhoz való hozzáférés javítása a gazdasági növekedés ösztönzése szempontjából is lényeges. 2016-ban a közlekedési ágazat több mint 11 millió embert foglalkoztatott, ami a teljes uniós munkaerő több mint 5 százaléka.
A tájékoztatás szerint a tagállamok és a tagállami régiók között kiépített közúthálózat – amennyiben teljesen elkészül – lerövidítheti a személy- és áruszállítás idejét, növelheti az utak kapacitását, javíthatja a minőségüket. Arra figyelmeztettek azonban, hogy az unió egészére kiterjedő közúthálózat kiépítése még nem fejeződött be. A közép- és kelet-európai tagállamok például még nem rendelkeznek kielégítő kelet-nyugati közútkapcsolatokkal, és a közöttük levő összeköttetés sem éri el az optimális szintet – tették hozzá.
Érdemes egyébként megjegyezni, hogy éppen most indul a kelet-közép-európai régió észak-déli jobb összeköttetését célzó vasúti projekt tervezése: a Varsó-Brünn-Pozsony-Budapest útvonalon teljesen új nyomvonalat terveznek kiépíteni és ehhez uniós (európai beruházási banki) hitelalapú források felvétele is szóba jöhet:
2019.05.07 11:16 Magyar cégek tervezik a nagy sebességű Budapest-Varsó vasútvonalat
Címlapkép forrása: Shutterstock