A héten több olyan bejelentés is érkezett a Toyotától, amelyek újabb bizonyítékai annak, hogy lemaradtak a tisztán elektromos autózásban. A japánoknak ez tudatos üzleti döntése volt korábban, most viszont szemmel láthatóan nagyon igyekeznek behozni a lemaradásukat. A kínai BYD-val közösen fejlesztenek majd akkumulátorokat és elektromos autókat, míg a szintén kínai Contemporary Amerex Technology (CATL) akkumulátorokkal látja majd el a vállalatot.
A Toyota bejelentette, hogy a jövőben a BYD-val közösen fejleszt majd akkumulátorokat és elektromos autókat, amelyeket a kínai autópiacon fognak értékesíteni. A tervek szerint az együttműködés során szedánok és SUV-k készülhetnek, amelyek a Toyota égisze alatt kerülhetnek piacra a 2020-as évek elején – írja az Automotive News Europe.
Pár nappal korábban a Toyota a Contemporary Amerex Technologyval (CATL) kötött megállapodást, amelynek keretében a kínai beszállító akkumulátorokkal látja majd el a japán autógyártót.
A fenti hírrel kapcsolatban fontos elmondani, hogy a járműipar hatalmas változásokon megy keresztül, amelynek középpontjában az elektromos- és önvezető autózás, a digitalizáció és a mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatások állnak. Ezeken a területeken óriási beruházásokat kell végrehajtaniuk azoknak a gyártóknak, akik a jövőben is az élmezőnybe akarnak tartozni. A költségek jelentős megugrása miatt viszont jelentősen csökkenhet az egyes szereplők profitabilitás, pontosan ezért dönt egyre több szereplő úgy, hogy a felmerülő költségeket inkább mással, vagy másokkal megosztja.
A teljes igazsághoz viszont az is hozzátartozik, hogy a héten tett bejelentések újabb bizonyítékai annak, hogy a Toyota lemaradt a tisztán elektromos autózásban. Egyrészt egy kínai partner segítsége kell ahhoz, hogy tisztán elektromos autókat tudjanak a világ legnagyobb autópiacán árulni. Másrészt mivel nem fejlesztettek sok más autógyártóhoz hasonlóan saját lítium-ion akkumulátort házon belül, kénytelenek az elektromos autó legdrágább komponensét egy szintén kínai beszállítótól megvásárolni.
Nagy a japánok lemaradása
A Toyota vezetése látva az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásokat és az elektromos autók iránt mutatkozó egyre nagyobb keresletet néhány hete úgy döntött, hogy drasztikusan módosít korábbi célján: 2030 helyett már 2025-re el akarják érni, hogy éves szinten 5,5 millió részben vagy teljesen elektromos meghajtású autót értékesítsenek. A Toyota 2018-as értékesítési adatát (10,6 millió darab) alapul véve és feltételezve, hogy abban nem következik be érdemi visszaesés, elmondhatjuk, hogy a terv megvalósulása esetén a japánok összeladásának durván a felét elektromos autók adhatják majd néhány év múlva.
A Toyota ugyanakkor azt is elárulta, hogy ebből az 5,5 millió autóból kevesebb, mint 1 millió lehet tisztán elektromos meghajtású 2025-ben. Ez a szám pedig felért egy vallomással, a Tesla tervei ugyanis arról szólnak, hogy az 1 millió darabos értékesítést már 2020-ban elérik majd. Igaz, ez nem az egy évre vonatkozó eladás, hanem tartalmazza a korábbi évek értékesítéseit is, viszont ezt követően jelentős felfutás következhet be a gyártásban.
Mindebben fontos szerepet játszik, hogy a Toyotánál nagyon sokáig nem hittek az akkumulátorra épülő tisztán elektromos autózásban. A japánok a hibridtechnológia mellett a hidrogén üzemanyagcellás technológiát tartották a leginkább ígéretes megoldásnak a jövő közlekedésében. 2016-ban aztán az akkumulátoros elektromos technológia felé való elmozdulás mellett döntöttek, a terület önálló fejlesztési egységet is kapott a vállalaton belül. Persze a japánok nem lennének japánok, ha egyszerűen beálltak volna a sorba: közölték, hogy az iparágban elterjedt lítium-ion akkumulátor helyett szilárdtest akkumulátort fognak fejleszteni, mert hosszú távon az a jövő.
A jelek szerint egyébként a Toyotánál jól haladnak, Shigeki Terashi, a vállalat igazgatótanácsának tagja ugyanis a jövőre vonatkozó tervek ismertetése során beszélt arról is, hogy reményeik szerint a szilárdtest akkumulátorukat a Tokióban megrendezésre kerülő 2020-as nyári olimpiai játékok alatt bemutatják majd a világnak.
A Tesla számain látható, hogy hiába piacvezetők az amerikaiak, egyelőre nem képesek stabilan nyereséget termelni elektromos autóikkal. A Toyota ezzel szemben a legnagyobb profitot tudta zsebre tenni a kihívásokkal teli 2018-as évben a vezető autógyártók között. Az pedig megint egy másik kérdés, hogy vajon a japánok képesek lesznek-e megőrizni piaci pozícióikat és az eredményes működésüket abban az esetben is, ha a tisztán elektromos autók a vártnál sokkal gyorsabb ütemben kezdenek elterjedni majd.