Jelentősen romlott a fogyasztók hangulata: 2012 óta nem történt ilyen Amerikában
augusztus 30, 2019 0

Jelentősen romlott a fogyasztók hangulata az Egyesült Államokban augusztusban az amerikai-kínai vámháború hatására.

A Michigan egyetem szokásos havi felmérésének pénteken közölt végleges adatai szerint 89,8 pontra süllyedt a hangulatindex értéke a júliusi 98,4 pontról. Ez jóval gyengébb az előzetesen közölt 92,1 pontnál.

Ilyen erős havi csökkenésre 2012 decembere óta nem volt példa.

A jelenlegi helyzet megítélésének mutatója a júliusi 110,7 pontról 105,3 pontra, 2016 októbere óta a legalacsonyabb szintre esett vissza. A következő fél évre vonatkozó fogyasztói várakozások alindexe 90,5 pontról 79,9 pontra csökkent, ami a januári szintnek felel meg.

Az egyéves időtávú inflációs várakozás 2,7 százalékra nőtt az előző havi 2,6 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,5 százalékról, 2,6 százalékra emelkedett augusztusban.

Richard Curtin, a felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében rámutatott, a fogyasztói hangulat romlása a vámemeléseknek tudható be. A megkérdezettek egyharmada kérdés nélkül is azt emelte ki, hogy az amerikai-kínai kereskedelmi háborúban eszközként bevetett vámemelések kedvezőtlen hatással járnak. Ráadásul Donald Trump elnök vámpolitikája nem következetes, menet közben többször változott, miközben a jövőre nézve még magasabb tarifák bevezetésével fenyeget.

Lehetséges, hogy a Kínával folytatott tárgyalásokon van bizonyos haszna ilyen taktikáknak, de azok növelik a bizonytalanságot és visszafogják a fogyasztók kiadásait itthon

– hangoztatta Curtin.

Meglepő módon a Michigan egyetem adatai erős ellentétben állnak a Conference Board nonprofit gazdasági kutatóintézet felmérésével, amely arról tanúskodott, hogy csak enyhén romlott a fogyasztói bizalom augusztusban az Egyesült Államokban, a fogyasztók bizalma töretlen maradt, és továbbra sem fogják vissza kiadásaikat.

A Conference Board minden hónap utolsó keddjén közölt indexe – a Michigan egyetem hangulatindexével együtt – a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék a fogyasztás alakulását. A személyi fogyasztás az amerikai hazai össztermék (GDP) mintegy 70 százalékát adja.