Ötödik alkalommal készítette el globális, családi vállalkozásokat vizsgáló kutatását a Deloitte. Ebben arra keresték a választ, hogy hogyan lehetséges a családi dinamika, a folyamatosan változó piaci kihívások és a kulturális beidegződések között megtalálni az egyensúlyt.
Áthidalni a rövidtávú kihívások és a hosszútávú prioritások közötti szakadékot komoly kihívást jelent számos magántulajdonú vállalkozás számára. Azok a tulajdonosok viszont, akik épp a következő generációnak tervezik átadni a kontrollt, közvetlen, személyes nyomás alatt állnak a vállalat és a család hosszútávú jövője és a napi ügyekben rejlő lehetőségek szorításában – állapítja meg a tanácsadó cég friss anyagában.
A kutatás során megkérdezett 791 családi tulajdonú vállalkozás vezetőinek válaszaiból úgy tűnik ugyanis, hogy az általános vélekedéssel ellentétben az egyre gyökeresebb piaci változások és az azonnali reakciót igénylő kihívások hatására jellemzővé válik egyfajta szakadás a stratégiai vízió, a családi hagyaték és vagyon, illetve a rövidtávú üzleti preferenciák között, az utóbbiak javára.
A tanulmányból kiderül, hogy a családi vállalkozásoknak a fele gondolja úgy, hogy készen áll a jövő kihívásaira, azonban az elemzésből jól látszik, hogy a tulajdonosi pozíciók, az irányítás-vezetés, az utódlás és a stratégia jelentette négy fő vizsgálati területből legalább egy esetében teljesen hiányzik a tudatosság.
Az 58 országban folytatott interjúk azt mutatják továbbá, hogy alig 41%-a a megkérdezetteknek érez hasonló magabiztosságot az utódlási tervével kapcsolatban.
Különösen érdekes ennek fényében, hogy a családi vállalkozások hosszútávú orientációja nem feltétlenül jelenti azt, hogy a stratégiára vonatkozó tervek 5 évnél hosszabb időre szólnak. Az elemzés rámutat például, hogy a válaszadók 47%-a rendelkezik formális hosszútávú stratégiával, 46%-a csak a következő 2-5 évre fókuszál, míg 18%-uk csupán a következő 1 évre tervez előre.
A magántulajdonú válallkozások tulajdonosai szerint a következő 10-20 éves periódusban a három legjelentősebb kihívás, amely a piacot mozgatja majd, a felforgató technológiák (mesterséges intelligencia, robotika, stb.) implementációja, a digitalizáció további gyorsulása illetve a változó vásárlói magatartás.
„Kiemelt prioritás a tulajdonosok számára a generációváltás kezelésének kérdésköre is. Az utódok felkészítése emberi, szakmai és üzleti szempontból kritikus a vállalkozás hosszútávú orientációját tekintve, ezért szükséges, hogy kellő figyelmet fordítsunk az eljövendő vezetők felkészítésére”.
– mondta dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private közép-európai vezető partnere.
Dr. Kóka Gábor
partner, adó- és jogi tanácsadás
Deloitte
Kóka Gábor a Deloitte Partnere, a magyarországi Nemzetközi Adózás Csoport, és az Ingatlan Iparági Csoport vezetője. Szakterülete a cégcsoportok komplex hazai illetve nemzetközi strukturálása, emellett széleskörű tapasztalattal… Tovább »