Körmére nézne az euróbevezetésre áhítozó országoknak az EKB új elnöke
szeptember 3, 2019 0

Az Európai Parlament gazdasági bizottsága ma hallgatta meg Cristine Lagarde-ot, az Európai Központi Bank elnökjelöltjét. Az IMF volt elnöke, volt francia pénzügyminiszter EP-s jóváhagyása borítékolható, és a ma este 6-kor lévő szavazás már inkább csak formalitás kérdése. Érdemes ezért inkább arra ránézni, hogy milyen tervei lehetnek Lagarde-nak az EKB elnöki posztján.

A globális monetáris politikára leselkedő kihívásokról is lesz szó a Portfolio Budapest Economic Forum konferenciáján.

A gazdasági bizottság közzétette a 37 oldalas kérdezz-felek jelentését Lagarde-dal, amiben arra válaszol, hogy hogyan tervezi vezetni a központi bankot. Az alábbi elemek a legfontosabbak az anyagból.

1. A monetáris politika értékelése

Lagarde szerint az eddig nyolc év pozitívan értékelhető, tekintve, hogy az EKB milyen nehéz időszakot tudhat maga mögött. Válaszaiban kitért arra, hogy támogatja az OMT-t (Outright Monetary Transactions – Közvetlen Monetáris Tranzakciók) és a negatív kamatokat.

„A 2014-ben bevezetett lazító intézkedések sikeresnek bizonyultak a deflációs kockázatok visszaszorításában, beleértve a célzott hosszútávú refinanszírozási műveleteket, a negatív kamatokat, a nagyarányú eszközvásárlásokat és az előre tekintő iránymutatást.”

Ezen felül pedig nyitva hagyta az ajtót a további lazítás lehetőségének, amikor azt mondta:

„A jelenlegi inflációs kilátásokat nézve az erősen alkalmazkodó monetáris politikai berendezkedésre valószínűleg továbbra is szükség lesz. […] Továbbra is helyénvaló lesz, hogy az EKB kellő szintű monetáris politikai alkalmazkodást nyújtson a növekvő gazdaság számára. […] Jelen helyzetben a monetáris politika normalizálása még korai.”

Érdekes módon a lépcsőzetes számlarendszer bevezetésének terveiről nem nyilatkozott, ami jelenleg vitapont az EKB Kormányzó Tanácsánál.

2. Az EKB mandátuma

Lagarde tartja magát a meglévő (sokszor vitatott) EKB mandátumhoz, és az inflációs célt 2% alatt vagy közelében határozta meg. A strukturális növekedésről és az ökológiai váltásról úgy vélekedik, hogy az EKB már elvégezte a munkáját, amit tehetett, mivel a monetáris politika nem lehet mindenre a válasz. Ennek ellenére, megjegyezte, hogy az EKB-nak igen is támogatnia kell „az Európai Unió általános politikai döntéseit, amelyek a fenntartható és befogadó növekedést célozzák.” Ez nem vetít előre tényleges változást, de megerősíti a fennálló világnézetet, miszerint az EKB mandátumát nem lehet csupán az árstabilitásra korlátozni, hanem egy széles értelemben vett pénzügyi stabilitás fenntartása a feladat.

3. Az EKB kommunikációja

„A kommunikáció vált a jegybankok központi politikai eszközévé”. Egy olyan világban, ahol az utóbbi időben gyakran előállt olyan helyzet, amikor a jegybankok nem tudtak a klasszikus eszközeikkel változtatni a monetáris politikán (lásd pl. nulla kamatszint) növekvő szerepe lett a kommunikációnak, a jegybanki iránymutatásnak. Viszont a túl sok kommunikáció nem mindig célravezető. A Nemzetközi Elszámolások Bankja egy újabb tanulmányában arra világít rá, hogy minél hangosabban beszél egy központi bank, annál kevésbé informatívak a piaci árak, így kevesebb következtetés vonható le belőlük.

4. Az euró szerepéről

Az euró szerepéről Lagarde úgy nyilatkozott, hogy az egy európai közjószág, aminek a nemzetközi megítélését tovább kell emelni. Véleménye szerint az euró a legkézzelfoghatóbb jele az európai integrációnak.

A Maastricht-i Egyezménye hivatkozva, úgy fogalmazott, hogy a 7 euróövezeten kívüli tagország csatlakozása hamarabb vagy később, de elvárt. Épp ezért az euróövezeti csatlakozás feltételeinek eléréséhez szükséges reformok elfogadása szükséges, amit a tagországoknak a saját útjukon kell elérniük, a saját időbeosztásukkal.

Viszont ezen felül jobban odafigyelne a jó kormányzásra és a hatékony intézményekre, az új csatlakozók esetében. Arra nem tért ki, hogy ezeket miként mérnék, vagy hogy mily okból lenne ez egy extra nézőpont, de követendő példaként hozta fel Bulgáriát és Horvátországot, akik több lépést is tettek az ERM II. feltételek elérése érdekében.

Arra a kérdésre, hogy vajon kellene-e intézkedésekkel javítani az euró nemzetközi megítélését, azt válaszolta, hogy mindenképpen fontos lehet, hiszen egy mélyebb monetáris, és valutaunióval vonzóbbá tehetnénk az eurót a nemzetközi befektetők számára. Szerinte az EU-nak több eszköze is van arra, hogy fenntartsa az eurót, mint a második legfontosabb valutát a világon, ebből kifolyólag a japán jennel vagy a kínai jüannal versenyképes.

5. A kriptodevizákról

A kriptodevizára Lagarde kihívásként tekint. Nyitottan áll hozzájuk, de további szabályozást lát szükségesnek. A librára, mint a Facebook kriptodevizájáról úgy gondolja, hogy ez egy jó példa arra, ahogy a privát szféra innovál, és megpróbálja a meglévő pénzügyi szolgáltatásokat javítani a határon átívelő fizetések és a pénzügyi szolgáltatások hozzáférhetősége tekintetében.

Összességében azt láhatjuk, Lagarde válaszai összhangban vannak a meglévő EKB stratégiával. Lényegi monetáris politikai következményeket nem várhatunk ettől az üléstől, illetve a személycsere sem fogja felforgatni az európai monetáris politikát. A piac sok esetben úgy látja Lagarde szerepét, hogy az első időszakban Draghi politikáját fogja követni, később viszont még tartogathat meglepetést az euró szerepét, vagy a kriptodevizákat illetően.