A dunai hajóbalesetnél alkalmazott szuperdaru ismét rávilágított arra, hogy a rendkívüli helyzetekben csak nagyméretű és nagy teljesítményű erőgépekkel lehet eredményt elérni. Az építőiparban és a bányászatban pedig eleve csak ilyenekkel tudnak hatékonyan működni. Jöjjön néhány gépszörny és robot az itthoni és külföldi építkezésekről. Ámulni ér.
A világ egyik legnagyobb nehézgép gyártójának számító Terex (a Volvo CE 2014-ban felvásárolta) pár éve adta át a Dunagép cégnek saját új daruszörnyetegét, a Terex AC 500-2-t. Ez 500 tonnát képes mozgatni, 144 méteres magasságot ér el a karja, ha teljesen kinyújtózkodik. Az eggyel előbbi modell „csupán” 400 tonnát tudott felemelni és „mindössze” 135 méterig ért fel.
park22 üzleti park
Kiadó terület: 60800m2
|
Átadás:
2020 |
Bérleti díj: 5 – 5.5 EUR
|
Ugyanez a világcég az új Puskás stadion építésénél is főszerephez jutott. A Terex CC 6800-as típusú, bitang erős daruja is megállás nélkül dolgozott, hogy elkészüljön az acél tetőszerkezet. Az építkezésen időre kellett beemelni a 38 darab, 40 méter magas pilont, amik a stadion szerkezetét adják, ehhez közel 1600 cölöpöt kellett felállítani. A 170 tonna ellensúllyal működő vasszörny maximális kapacitása 1250 tonna.
Alig egy éve a bányadömperek piacán is megjelent a svéd tulajdonú vállalat. Globálisan egyelőre csak a kevésbé szabályozott piacokon (pl. Ázsia) árusítják az izompacsirta járművet, a legerősebbnek számító R100Etípusú járgányt. Ez az „erőmű” egyszerre 60 köbméternyi anyagot képes elvinni (puttonytartalom), hasznos terhelhetősége 95000 kilogramm 783 kilowattnyi bruttó teljesítmény mellett. Magyarországon későbbi állami nagyberuházásokon vagy bányaipari projekteknél alkalmazhatják, ha szükségét látják.
Airport City Logisztikai Park
Kiadó terület: 4680m2
|
Átadás:
2008 |
Bérleti díj: 4.5 – 4.5 EUR
|
Jöjjön most a Clark Ádám úszódaru, amit az elsüllyedt Hableány hajó kiemelésénél is használnak. Előzőleg a Komárom és Komárno közötti új Duna híd most is zajló építkezésénél vetették be. Az egypilonos, ferdekábeles átkelőn átvezetett útszakasz a magyar oldali 1.sz. főutat köti össze a szlovák oldali 63.sz. főúttal. Maga a híd 600 m hosszú lesz, de a kivitelező H-M Dunahíd Konzorcium (Hídépítő Zrt., Mészáros és Mészáros Kft.) 1800 méternyi útszakaszt is megépít. A híd öt nyílásból áll, melyek közül 3 a meder felett, 2 pedig a szlovák oldali ártéren található. Itt jön nagyon jól a speciális úszódaru, amely 200 tonna teherbírású és várhatóan csak napok múlva folytathatja ott a munkát.
Kecskeméten, a KÉSZ Csoporthoz tartozó fémmegmunkáló központban működik Magyarország legdrágább robotja. A közel egymilliárd forintba került szerkezet egy három egységből álló ipari óriás, ami speciális idomok megmunkálását végzi. Azért különleges ez a masina, mert csak és kizárólag egyedi acélszerkezeteket állít és hegeszt össze és kifejezetten a nem szokványos ipari megrendelésekre szakosodott. A robot 100-1100 mm profilmagasság tartományban képes legfeljebb 8000 kg tömegű, 16 méter hosszú, központi idomelemű acélszerkezeteket összeállítani. A kapcsolódó varratokat egy vagy két robotkar készíti, s mindezt automatikusan teszi egy 3D-s CAD modell importálásával. Annyira jól teljesít, hogy négy éve a „Legjobb innovációs robot díjat” nyerte el az iparág egyik elismert mamutjától, az ABB világvállalattól.
A Szolnoki Járműjavítónál van jelenleg az a sárga behemót, ami hihetetlen súlyokat képes megmozgatni, akár vasúti mentéseknél is használhatják és a vágányfelújításoknál is alkalmazzák. A lipcsei Kirow gyártotta a MultiTasker sorozatba tartozó KRC 1220-as típusú emelőt. A 128 tonna önsúlyú daru maximális teherbírása szabadállásban 110 tonna, kitámasztva ennél is nagyobb, 150 tonna.
Liberty irodaház
Kiadó terület: 40728m2
|
Átadás:
2021 |
Bérleti díj: 14 – 16 EUR
|
Közel 120 millió forint a listaára a legdrágább, nálunk is kapható új traktornak. Az agrárszektor.hu szakoldal szerint a Claas Xerion 5000-es modellje hathengeres, 12,8 literes, 530 LE-s motorral van felszerelve, valamint folyamatosan változtatható áttételű ZF sebességváltóval, és még egy sor olyan prémium megoldással, amelyekkel az átlagos erőgépeknél aligha találkozhatunk. Szintén ez a cég áll az élen a kombájnok árlistáján, a Lexion 780-as jelzésű modellje két éve 157 millió forintba került listaáron. További óriási mezőgazdasági erőgépekről itt olvashat.
A legdöbbentőbb talán az a kínai példa, amit a következő videóban mutatunk be. Egymás után dobálja fel a pillérekre az óriás elemeket az a gépszörny, amit az ottani építőiparban használnak. Az SLJ 900/32típusú „vadállatnak” mindössze 10 perc kell ahhoz, hogy egy újabb elemet rakjon le a helyére. Vagyis pár óra alatt egy több száz méteres viadukt is elkészülhet.
Európában a legdrágább darut most Németországban lehet beszerezni a mascus.hu nemzetközi piactér adatai szerint. A Liebherr LR 750-estípusú monstrumért 1,25 milliárd forintot (egészen pontosan 1.252.723.836 Ft) kell letenni. Ennyi pénzért egy ötéves, kiváló állapotú eszközt vehetünk és gyakorlatilag bármilyen emelési funkciót elvégezhetünk vele.
Nagyot dobni a Kuhn Rakodógép Kft. szakemberei is tudtak, a világ legnagyobb teherbírású első híddal rendelkező Scaniájára tervezték és építették rá egy speciális daruegységet, amellyel Magyarországon egyedülálló, de Európában is kuriózumnak számító daruskocsit alkottak, amelyen a daru rádió-távvezérlésű, kétcsészés markolóval, raklapvillával és munkakosárral is felszerelhető, a hattyúgém-toldattal pedig akár 25 méterre is elér.