Képzeld el, hogy sietsz a reptérre és ahelyett, hogy órákat szenvedsz a forgalmi dugóban, egyszerűen beülsz egy elektromos forgószárnyas repülőgépbe, ami öt perc alatt kivisz az úti célodhoz. Ráadásul az egészért nem is kellene többet fizetned, mint egy taxiért. Nem is kell annyira messzire menni a jövőbe ahhoz, hogy mindez megvalósuljon, hiszen az Airbus Helicopters már működő bemutatódarabot is készített ebből a „repülő, elektromos taxiból”, a CityAirbusból, szabályozásáról pedig már folynak a tárgyalások a hivatalos szervekkel. A cég reméli, hogy 2025 után tömegesen is az egekbe szállhatnak majd az első CityAirbusok, mellyel komoly vérfrissítést hozhatnak a városi közlekedésben.
Repülés egy taxi áráért
A CityAirbus egy négyüléses, elektromos, nyolc rotoros repülőgép, amely függőlegesen száll fel és le. Négy utas szállítására képes előre meghatározott útvonalon, elsősorban rövidebb távok teljesítésére találták ki, városon belül közlekedne. A jármű önvezető, viszont a tesztfázisban még lesz egy ember a fedélzeten, aki közbe tud lépni, ha ez szükséges. A fejlesztés az Airbus Helicopters és a Siemens közös projektje.
A repülő jármű olcsóbb, környezetbarátabb, halkabb lesz, mint egy helikopter,viszont ugyanúgy képes lesz légvonalban közlekedni. Hatótávolsága viszont sokkal kisebb, alkalmazása pedig sokkal kevésbé sokoldalú lesz, mint egy helikopteré.
A CityAirbusból már létezik működőképes bemutatódarab is, a gép először idén májusban repült. A gépet az Airbus Helicopters donauwörthi üzemében fejlesztik, melyet a napokban alkalmunk nyílt meglátogatni:
2019.09.04 13:49 Bepillantottunk a titkos üzembe, ahol a magyar katonai gépeket gyártják
2019.09.03 14:16 Ütős csúcshelikopterekkel erősít a Honvédség – íme néhány izgalmas kép
Mivel a jármű fejlesztése még folyamatban van, a bemutatódarabnál a végső változat az Airbus tervei szerint biztonságosabb és kényelmesebb is lesz. Vahana néven egy másik önvezető forgószárnyast is tesztel az Airbus, ennek a projektnek a tanulságait is beépítik majd a CityAirbusba.
A következő évtizedben már repülhet
Az Airbus Helicopters projektje nem elsősorban technikai akadályokkal küzd, hanem azzal, hogy nincs szabályozás a legtöbb városban személyszállításra alkalmaz önvezető repülőgépek forgalmára. A vállalat úgy gondolja, 2025 előtt nem is nagyon várható, hogy ilyen létrejön, de már folyamatban vannak az erről szóló tárgyalások.
A cég úgy véli, jó eséllyel ebben az esetben sem lehet majd bárhol leszállni a „légi taxival;” előre kijelölt röppályákon közlekedik majd, például a városközpontból a repülőtérig.
A forgószárnyasok első körben vélhetően a túlzsúfolt latin-amerikai és ázsiai városokban terjedhetnek majd el. Az üzemeltetők lehetnek fuvarozási cégek, tömegközlekedési szervezetek és akár maga az Airbus is.
A CityAirbus kidolgozásánál cél lesz az is, hogy a jármű ne legyen drágább egy földi taxinál. Az Airbus Helicoptersnek nem célja, hogy például a buszokat helyettesítsék a géppel, viszont célközönségüket képezi mindenki, aki egy normál taxiba beülne.
A levegőben a jövő?
A CityAirbuson és a fent is említett Vahanán kívül az Airbus dolgozik még
- a Pop.Up Nexten: egy földi közlekedésre és repülésre is képes, moduláris járművön, melyet az Audival közösen építenek meg,
- a SkyWaysen, ami egy drónalapú csomagszállítási projekt,
- illetve a Voomon is, amely egy közösségi, helikoptermegosztó alkalmazás (kb. olyan, mint az Oszkár, csak forgószárnyasokkal) – Mexikóvárosban ez már élesben is üzemel.
Az Airbuson kívül egyébként számos másik vállalat is kísérletezik következő generációs teher- és személyszállító drónokon, elektromos helikoptereken, csak hogy néhányat említsünk ezek közül:
- a Natilus, amely például egy speciális kialakítású, csak áruszállításra alkalmas merevszárnyú repülőgépet építene, melyből egyszerre egy tucatot is képes lenne egy pilóta elvezetni távirányítással,
- A Volans-i a drónok akkumulátoralapú működését helyettesítené újfajta hajtóművekkel, így ezek sokkal nagyobb terheket, sokkal nagyobb távolságra képesek lennének elszállítani.
- A Matternet pedig egyszerűen olyan eszközök szállítására specializálódna, amelyek nagy értékűek vagy szállításuk sürgős, mint például a gyógyászati segédeszközök, ezt pedig többé-kevésbé a meglévő technológiákkal is kivitelezni lehet.