Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásokat és az elektromos autók iránti egyre nagyobb keresletet látva a Toyota vezetése úgy döntött, drasztikusan módosítja korábbi célját: éves szinten 5,5 millió elektromos autót adnának el már 2025-ben. A gond csak az, hogy ebből a darabszámból kevesebb, mint 1 milliót tennének ki a tisztán elektromos meghajtású járművek, ez pedig messze elmarad a Tesla, vagy éppen a nagy rivális, a Volkswagen terveitől.
Tavaly a Toyota több mint 10,6 millió autót értékesített globálisa, így nem sokon múlt, hogy visszaszerezze a világ legnagyobb autógyártójának járó címet a Volkswagen csoporttól. Ezért is nagyon érdekes az a 2025-re vonatkozó terv, amellyel a japánok előálltak az elektromos autózásban.
A Toyota vezetése látva az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásokat és az elektromos autók iránt mutatkozó egyre nagyobb keresletet úgy döntött, hogy drasztikusan módosít korábbi célján: 2030 helyett már 2025-re el akarják érni, hogy éves szinten 5,5 millió részben vagy teljesen elektromos meghajtású autót értékesítsenek. A fenti éves értékesítési adatot alapul véve és feltételezve, hogy abban nem következik be érdemi visszaesés, elmondhatjuk, hogy a terv megvalósulása esetén a japánok összeladásának durván a felét elektromos autók adhatják majd néhány év múlva.
A Toyota ugyanakkor azt is elárulta, hogy ebből az 5,5 millió autóból kevesebb, mint 1 millió lehet tisztán elektromos meghajtású 2025-ben. Ez a szám pedig felér egy vallomással, a Tesla tervei ugyanis arról szólnak, hogy az 1 millió darabos értékesítést már 2020-ban elérik majd. Igaz, ez nem az egy évre vonatkozó eladás, hanem tartalmazza a korábbi évek értékesítéseit is, viszont ezt követően jelentős felfutás következhet be a gyártásban.
Mindebben fontos szerepet játszik, hogy a Toyotánál nagyon sokáig nem hittek az akkumulátorra épülő tisztán elektromos autózásban. A japánok a hibridtechnológia mellett a hidrogén üzemanyagcellás technológiát tartották a leginkább ígéretes megoldásnak a jövő közlekedésében. 2016-ban aztán az akkumulátoros elektromos technológia felé való elmozdulás mellett döntöttek, a terület önálló fejlesztési egységet is kapott a vállalaton belül. Persze a japánok nem lennének japánok, ha egyszerűen beálltak volna a sorba: közölték, hogy az iparágban elterjedt lítium-ion akkumulátor helyett szilárdtest akkumulátort fognak fejleszteni, mert hosszú távon az a jövő.
Az eddig napvilágot látott információk szerint a szilárdtest akkumulátor szinte minden tekintetben túlszárnyalja majd a lítium-ionos „elődeit”, így az újabb elektromos autók nagyobb hatótávolság megtételére lesznek képesek egyetlen feltöltéssel, amely sokkal gyorsabban lezajlik majd a jövőben. A szilárdtest akkumulátor ráadásul sokkal biztonságosabb lesz, mint a lítium-ionos akkumulátorok. Feltéve persze, hogy az iparágban zajló, euró- és dollármilliárdokat felemésztő kutatás és fejlesztések ellenére sem következik be egy nagyobb technológiai ugrás a lítium-ionos akkumulátoroknál menet közben.
A jelek szerint egyébként a Toyotánál jól haladnak, Shigeki Terashi,a vállalat igazgatótanácsának tagja ugyanis a jövőre vonatkozó tervek ismertetése során beszélt arról is, hogy reményeik szerint a szilárdtest akkumulátorukat a Tokióban megrendezésre kerülő 2020-as nyári olimpiai játékok alatt bemutatják majd a világnak.
A Tesla számain látható, hogy hiába piacvezetők az amerikaiak, egyelőre nem képesek stabilan nyereséget termelni elektromos autóikkal. A Toyota ezzel szemben a legnagyobb profitot tudta zsebre tenni a kihívásokkal teli 2018-as évben a vezető autógyártók között. Az pedig megint egy másik kérdés, hogy vajon a japánok képesek lesznek-e megőrizni piaci pozícióikat és az eredményes működésüket abban az esetben is, ha a tisztán elektromos autók a vártnál sokkal gyorsabb ütemben kezdenek elterjedni majd.
Címlapkép forrása: Kiyoshi Ota/Bloomberg via Getty Images