HU Language HU
Nagy bajban van a MÁV és a Volán
július 17, 2019 0

Összesen csaknem 2500 új munkatársat keresnek a Volán-társaságok, a MÁV, a Magyar Posta, valamint a BKV – írja a Népszava a cégek tájékoztatása alapján. A Magyar Postánál csaknem 250, a MÁV-nál 1000-1100, a Volán-társaságoknál 900, míg a BKV-nál 150-200 álláshely betöltetlen.

A válaszok alapján 2017-hez képest papíron a Magyar Posta lépte a legnagyobbat, ahol a hivatalos tájékoztatás szerint ma alig 1 százalékos a betöltetlen állások száma. A 30 ezer dolgozót foglalkoztató társaság internetes oldalán ezen a hétvégén mindössze 244 álláshirdetés szerepelt, a tavalyi 700-hoz képest. Leginkább kézbesítőket, csomagfeldolgozókat és gépjárművezetőket keresnek, az ajánlatok között sok a 4-5-6 órás munkára szóló lehetőség.

Az elmúlt 3 évben összesen 40,4 százalékos béremelés volt a Postánál, és van éjszakai, pénzkezelési – oktatási, biztonsági, rakodási, ügyeleti pótlék is. Idén a dolgozók több mint fele kapott 10 százalékos vagy azt meghaladó mértékű bérfejlesztést – felelte kérdéseinkre a cég, hozzátéve, hogy közben folyamatosan toboroznak. A kézbesítők egyébként nagyjából bruttó 210 ezer forintot keresnek.

A MÁV-csoport Kommunikációs Igazgatósága országos átlagban 2,5-3 százalékos létszámhiányról számolt be azzal a megjegyzéssel, hogy az arány a tartósan betegek nélkül értendő. Csakhogy a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János az év elején épp a Népszavában ismertette azt a belső felmérést, amely szerint a létszámhiány majdnem 35 százalékát a tartósan beteg munkavállalók adják, az ő munkájukat is pótolni kell a 40 ezer alkalmazottat foglalkoztató vasúti csoportnál. Kevés a váltókezelő, pénztáros, tolatásvezető, jegyvizsgáló, járműszerelő, biztosítóberendezési és távközlési műszerész, felsővezeték-szerelő, forgalmi szolgálattevő és a mérnök is.

Az éppen átszervezés előtt álló VOLÁNBUSZ Zrt. válaszai szerint a Volán-társaságoknál jelenleg 5 százalék körüli a betöltetlen álláshelyek aránya, de úgy értékelik, hogy az állandó toborzásnak köszönhetően ez nem okoz gondot a szerződéseik teljesítésében. Elsősorban autóbusz-vezetőket és járműkarbantartókat keresnek.

A BKV Zrt. – az állami társaságokhoz hasonlóan – úgy látja, mára kezelhető szintre, 1,5-2 százalékra csökkent az üres álláshelyek aránya a cégnél. Főként fizikai területen van hiány, „leginkább járművek szerelésével, karbantartásával, illetve az infrastruktúra karbantartásával kapcsolatos munkakörökbe, valamint járművezetői és mérnöki feladatok ellátására keresünk munkaerőt” – írták válaszukban. A legnehezebb a járművezetők pótlása – ismerik el. Egy kezdő sofőr nagyjából nettó 200 ezer forintot keres.