Mozgalmas az év a részvénykibocsátások szempontjából, olyan régóta várt nagy nevek mentek idén tőzsdére, mint az Uber, a Lyft, a Pinterest, vagy a Zoom. Beindult a technológia szektor, mégis idén eddig a legnagyobb sztorit nem egy techcég szolgáltatta, hanem egy élelmiszeripari vállalat: a Beyond Meat, amiben például Leonardo DiCaprio és Bill Gates is rendelkezik részesedéssel. Sokat lehetett keresni a papírokkal, a részvények árfolyama több mint ötszöröződött a kibocsátás óta. Ennek fényében joggal felmerül a kérdés, hogy mennyire lett drága a részvény – veti fel Aswath Damodaran legfrissebb blogposztjában.
Leonardo DiCaprio vegán hamburgeres cége hozta el eddig az idei év legnagyobb tőzsdei kibocsátási sztoriját. A részvények hatalmasat emelkedtek, május elején a kibocsátásra 25 dolláron került sor, ehhez képest már az első kereskedési napon 46 dolláron nyitott a részvény. Most 130 dollár felett jár az árfolyam, de volt már 186 dollár felett is. Vagyis akik részt vettek a kibocsátásban, több mint ötszörözni tudtak.
Mit kell tudni a vállalatról?
A dél-kaliforniai Beyond Meat 2009 óta létezik és az alapötlet az volt, hogy húsmentes húst készítsenek. Növényi alapanyagból gyártanak olyan termékeket, amelyek kinézetre és ízre nagyon hasonlítanak a hagyományos hamburgerhúsokhoz, azt kivéve, hogy nincs bennük semmi állati eredetű. A kibocsátási tájékoztatójában a cég egyenesen forradalminak nevezte a termékeit.
A húsmentes húsok piacán jelenleg piacvezető a Beyond Meat, az egyik legnagyobb versenytársa az Impossible Foods, egy kis startup, amely szintén növényi alapú húspótlékot állít elő. (Nem lenne meglepő, ha a Beyond Meat árfolyamának szárnyalása után az Impossible Foods is tőzsdére menne hamarosan). Van még pár cég, amelyik próbálkozik, az Amy’s Kitchen például egy ideje kínál már vegán ételeket, de a hagyományos élelmiszeripari cégek, mint a Tyson Foods, vagy a Perdue, amelyek bevételeik nagy részét húsból szerzik, szintén meglátták a lehetőséget az új piacon.
A piaci lehetőségek
Feltörekvő trend, hogy a táplálkozás a húsok felöl a húsmentes megoldások felé tolódik el, aminek három fő mozgatórugója van:
- Folyamatosan készülnek a húsfogyasztás egészségügyi következményeivel kapcsolatos vizsgálatok, de mára nagyjából általánosan elfogadottá vált az a nézet, miszerint a hús alapú étrend (különös tekintettel a vörös húsokra) növeli a kardiovaszkuláris betegségek és a daganatos megbetegedések kockázatát. Ami a húsfogyasztás mérséklésére ösztönzi az embereket.
- A klímaváltozással és a környezetvédelemmel kapcsolatban egyre több a borús jóslat, ami szintén a húsfogyasztás csökkenését eredményezi, különösen tekintettel a marhahúsra, aminek híresen nagy a környezeti lábnyoma.
- Egészen a mai napig a húsmentes húsok íze nagyon messze állt a valódi hústól, de a Beyond Meat és az Impossible Foods termékeivel már sokkal jobban hasonlít az élmény, így a húsfogyasztók szívesebben állnak át rá.
Damodaran szerint ezek a tényezők nem fognak eltűnni, sőt, fel fogja gyorsítani a váltást a húsról a húspótlékok felé.
De a húsmentes húsok piaca még mindig nagyon kicsi, 2018-ban az értékesítések mindössze 1-5 milliárd dollár köré eshettek a becslések szerint, attól függően, hogy hogyan definiáljuk a piacot (például ha csak a Beyond Meat és az Impossible Foods termékeit tekintjük annak, akkor az alsó határhoz van közelebb, ha pedig a többi alternatívát, mint például a tofu, akkor a felső határhoz közelít). Ehhez képest a teljes húspiac csak az Egyesült Államokban 250 milliárd dollár körül van éves szinten, globálisan pedig megközelíti az ezer milliárd dollárt. Míg az Egyesült Államokban és Európában a húspiac csak lassú növekedést mutat és jellemző, hogy a marha felől a csirke felé tolódik el a fogyasztás, addig Ázsiában, különösen Kínában rohamosan növekszik a fogyasztás.
A húsmentes hús még mindig egy réspiac, főként a városi, gazdagabb lakosság körében terjed a fogyasztása és jellemzően az egykori húsfogyasztók állnak át, nem pedig azok, akik egész életükben vegetáriánusok voltak, hiszen utóbbiak nem is ismerik a hús ízét. Ez a réteg komoly vásárlóerővel rendelkezik, de azért nincsenek olyan nagyon sokan.
A nagy kérdés, hogy a lakosság milyen arányban vált majd vegán vagy vegetáriánus étrendre egészségügyi vagy környezetvédelmi megfontolásból. Az is kérdés, hogy ezt a folyamatot mennyiben segítik majd a kormányzatok intézkedésekkel és támogatásokkal. Ennek fényében nem meglepő, hogy nagyon széles sávban mozognak a piac jövőbeli méretére vonatkozó becslések, 2023-ra akadnak 5 milliárd dolláros és 8 milliárd dolláros előrejelzések is. A Beyond Meat saját prognózisa a tejpiacot vette alapul, hogy az alternatív tejtermékek mekkora részét adják, ez alapján hosszú távon 35 milliárd dolláros értékesítéssel számolnak a húsmentes húsokra.
Mennyit érnek a Beyond Meat-részvények?
A tőzsdére lépés időpontjában egy tipikus fiatal cég volt a Beyond Meat, 87,9 millió dolláros bevétellel és 26,5 millió dolláros veszteséggel a működési eredmény szintjén. Nemrég publikálta a vállalat tőzsdei pályafutása első negyedéves gyorsjelentését, amiben arról számolt be a cég, hogy a bevétele megtriplázódott az előző év azonos negyedévéhez képest, miközben a veszteségei mérséklődtek. De ettől függetlenül még mindig egy pici, veszteséget termelő vállalatról van szó.
A vállalat értékeléséhez Damodaran egy optimista szcenáriót vázol fel, vagyis hogy a Beyond Meat az élen jár majd abban a folyamatban, ahogy a húsmentes húsok felé tolódik el a táplálkozás. A főbb feltételezések az alábbiak:
- A húsmentes húsok piaca szignifikánsan növekszik, a 2018-as 1 milliárd dollárról 2028-ra 12 milliárd dollárra emelkedik.
- A Beyond Meat nagy részt hasít majd ki a piacból, piaci részesedése elérheti a 25 százalékot köszönhetően a korai belépésének és a gyorsétteremláncokkal ápolt kapcsolatának.
- A cég profitabilitása hasonló lehet majd ahhoz, amit a nagy amerikai húsfeldolgozó vállalatoknál látunk, köszönhetően a méretgazdaságosságnak és a magas piaci részesedéssel járó ármeghatározó képességnek. A következő öt évben az adózás előtti eredményszint 13,22 százalékra emelkedhet, ami a szektorátlag volt tavaly az amerikai élelmiszerfeldolgozó vállalatoknál.
- Jelenleg a Beyond Meat minden 1 dolláros tőkeberuházásból 1 dollár bevételt termel, de ez sokat javulhat, a beruházások hatékonyabbá válhatnak a jövőben, amit a technológia is segíthet. Damodaran becslései szerint minden 1 dolláros beruházásból 3 dolláros bevételt csinálhat majd, ami a duplája annak, amit jelenleg egy tipikus amerikai élelmiszerfeldolgozó vállalat képes termelni.
Természetesen jelentős kockázatok is vannak a cégnél, Damodaran szerint a veszteségek után a következő 4 évben 500 millió dollárnyi tőkére lehet szüksége. Van némi esélye annak is, hogy bedől a cég, ennek 15 százaléknyi valószínűséget ad.
A modell egyik kulcsa, hogy mekkora bevételt tud majd termelni a cég a jövőben (ez függ a teljes piac méretétől, a piaci részesedésétől és az ármeghatározó képességétől), Damodaran 2028-ra 3 milliárd dolláros bevétellel számol. A másik a profitabilitás, ami a jelenlegi modellben 13,22% (adózás előtti eredményszint).
Ebben a meglehetősen optimista sztoriban a Beyond Meat részvényei 47 dollárt érnek, ami jóval a jelenlegi árfolyam felett van, vagyis kifejezetten túlértékeltek a Beyond Meat papírjai. De a fair árfolyamot nagyban befolyásolja, hogy milyen bevétellel és profitrátával számolunk, az alábbi táblázatban azt hasonlítja össze Damodaran, hogy a különböző bevételértékek és profitráták mellett milyen árfolyam lenne indokolt. Például 10 milliárd dolláros árbevétellel és 20 százalékos profitrátával számolva közel 300 dollárt érne a részvény, vagyis még a jelenlegi árfolyam mellett is bőven jó vétel lehet.
Ne a piacra, a vállalatra fogadjunk
A Beyond Meat értékének meghatározásánál nagy szerepet játszott az, hogy a vegán húspótló termékek piaca hogyan alakul. És bizonyára vannak olyan befektetők, akiknél a részvény vétele mögött az a makro trend húzódik meg, mint motiváció, hogy a húsokról az alternatív termékekre váltanak az emberek. Érdemes emlékeztetnünk magunkat arra, hogy nem az fizetődik ki, hogy a makro trendekre jól fogadunk, hanem egyedi vállalati sztori kell, amin keresztül megjátszhatjuk a makro trendeket. Ahhoz, hogy jó részvényt válasszunk, két tényezőt mindenképpen figyelembe kell venni:
- Az iparági struktúrát, a növekvő piac ugyanis nem mindig jelent nagy értéket, például ha túlságosan zsúfolt a piac és erős a verseny. Egy ilyen piacon bár dinamikusan növekszenek a bevételek, de a profitabilitás alacsony és nem lehet fenntartani hosszú távon a profitot. Ezzel szemben az olyan bővülő piacokon, ahol magasak a belépési korlátok, csak kevés nagy nyertes lesz, jelentős piaci részesedésekkel.
- Ha feltételezzük, hogy az utóbbi teljesül és van értékteremtés a piacon, akkor ki kell választani azokat a cégeket, amelyek a nyertesek lehetnek. Ez nem könnyű feladat, amikor egy új iparágban, fiatal vállalatok vannak.
A címlapkép forrása: Justin Sullivan/Getty Images