A logisztikai piac egyik legdinamikusabban fejlődő üzletága a kiscsomag-szállítás és ezzel együtt az e-kereskedelem előretörése. Magyarországon tavaly az online kiskereskedelmi forgalom mintegy 425 milliárd forintot tett ki, az online megrendelések száma pedig elérte a 38 millió darabot – hangzott el a Portfolio Smart Logistics konferenciájának délutáni szekciójában. A panelbeszélgetésben szó volt arról, milyen kihívások elé állítja a csomagszállítókat és online kereskedési platformokat az online vásárlás előretörése, valamint arról is, mennyire szeretik megversenyeztetni a kiszállítókat a vásárlók.
Szakács Norbert, az eMAG warehouse managere az online vásárlás előretöréséről és annak fontosabb trendjeiről beszélt:
- Az online kiskereskedelmi forgalom mintegy 425 milliárd forintot tett ki tavaly Magyarországon, az online megrendelések száma elérte a 38 millió darabot.
- A piaci számokból kiderül az is, hogy mintegy 3,2 millió aktív online vásárló volt tavaly itthon, akikre általában jellemző, hogy inkább az utánvétes fizetést részesítik előnyben.
- Nagyjából hasonlóak oszlik meg a női és férfi vásárlók aránya az internetes vásárlás során, és főként a 40 év felettiek vásárolnak az interneten.
- Az online piac növekedési tényezői között kiemelte a javuló jövedelmi helyzetet, a stabil foglalkoztatottságot, a növekedő kiskereskedelmi forgalmat, a javuló fogyasztási kedvet, valamint a hitelpiac erősödését.
- Előadásában kitért arra is, hogy a vásárlók egyre inkább mobilról rendelnek, szeretik a személyre szabott szolgáltatásokat és kínálatokat, sokszor videós tartalmak alapján döntenek egy-egy termékről, emellett szeretik az áru-összehasonlító oldalakat is használni.
- Az eMAG-ról vásárlókkal kapcsolatban kiemelte, hogy elsősorban házhoz szállítást kérnek a megrendelt termékek esetében.
Szomolányi Márk, az Auchan Magyarország digitalizációért és internetes kereskedelemért felelős vezetője az e-kereskedelem főbb irányairól beszélt:
- Megváltozott a fogyasztó: egyre megfontoltabb, egyre fontosabb a kényelem és fontos, hogy bármit bárhonnan egyből el tudjon érni.
- Kitért arra is, hogy ma már nem lineáris a vásárlási útvonal, ezeket viszont valahogyan össze kell gyúrni – mondta.
- A jövőbeni fejlesztési célok között van, hogy kényelmesebbé tegyék a rutin bevásárlásokat, nagyobb legyen a választék és legyenek önkiszolgáló pontok is. Ez utóbbi például Kínában már működik.
Az előadásokat követő panelbeszélgetésben a résztvevőket Kurucz Péter a Nielsentől kérdezte a raktározási, csomagolási, kiszállítási kihívásokról az e-kereskedelem előretörésével:
- Farkas Gergely, a GLS Hungary Csomaglogisztikai Kft. ügyvezetője szerint fontos, hogy nem szabad belekényszeríteni a vásárlót egy adott lehetőségbe, mindenképpen fontos, hogy maga dönthesse el, hogyan szeretné átvenni a terméket. A gyorsaság jelenti az üzleti sikert, mondta, ez nagyban meghatározza az ügyfél elégedettségét és ezzel minimalizálható azon áruk köre, amelyek visszajönnek. Vannak egészen elképesztő jelenségek, Romániában például egy vásárló 2-3 szolgáltatótól is megrendeli ugyanazt a terméket és aki előbb ér oda, az győzött.
- Hosszú Csilla, a Sprinter Futárszolgálat Kft., Pick Pack Pont ügyvezető igazgatója úgy látja, hogy a vásárlóknak a legfontosabb mindig az, hogy legyen választási lehetőségük, amikor arról döntenek, hogyan szeretnék átvenni a megrendelt terméket. A nagyobb kihívások között a munkaerőt emelte ki, ez egyértelműen meghatározza a mindennapokat és a jövőbeni fejlődési irányokat is.
- Colin Snead, az Allpacka.com ügyvezetője kitért arra, hogy manapság a fogyasztóknál nem ritka, hogy sok árut visszaküldenek, ez nagy kihívás az e-kereskedelemben működő cégek számára. A vásárlók szempontjából ugyanakkor nagyon fontos, hogy fizikailag is lássák a terméket, illetve nyomon tudják követni a szállítás folyamatát a telefonjukkal.
- Jaromír Øánek, az Alza üzletfejlesztési igazgatója szerint van különbség vásárló és vásárló között, sokan egyből meg akarják kapni azt a terméket, amit rendeltek, vannak, akik hajlandóak pár napot venni, ha cserébe olcsóbb a kiszállítás.